Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?
Maandag 13 Februari 2023
De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.
Gezamenlijke vraag naar duidelijkheid
Een situatie waar de politierechters zich ook allesbehalve comfortabel bij voelen. Zo werd er al meermaals de vraag gesteld om duidelijkheid te scheppen over dit onderwerp. Voorlopig is het nog koffiedik kijken hoe de verhoudingen liggen tussen ondersteunende en niet-ondersteunende motoraandrijvingen en welke parameters de wet zal kiezen om de verschillende type voertuigen in de verschillende categorieën in te delen. Het is veilig om te stellen dat er momenteel heel wat afhangt van de interpretatie van de politierechter.
Case Intolaw
Het feit dat die interpretatiemogelijkheid is, bewijst het gebrek aan een wettelijk kader en bijgevolg de nodige twijfelachtigheid. Het waren dan ook bovenstaande argumenten die de essentie omvatten van het pleidooi van onze advocaten. Een redenering die gevolgd werd door de Franstalige Politierechtbank van Brussel, waardoor het rijverbod van onze cliënt niet van toepassing was op de elektrische (deel)step.
Precedent of uitzondering?
Aangezien er nog geen uitspraken van het Hof van Cassatie bekend zijn over dit onderwerp, is het voorlopig moeilijk in te schatten hoe de andere rechtbanken zullen oordelen. Zoals eerder aangegeven wordt er gebruik gemaakt van de interpretatiemogelijkheden van de Politierechters. De kans bestaat dus dat in een identieke situatie Politierechtbank A het rijverbod wél zal doortrekken naar elektrische steps en Politierechtbank B niet.
Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.
Neem contact met ons op
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer