Eén op de acht trucks te onveilig om nog te mogen rijden
Dinsdag 30 Juni 2015
Eén op de acht vrachtwagens en bussen op onze wegen zijn er zo slecht aan toe dat ze na controle niet meer mogen verder rijden. Dat blijkt volgens de kranten van Mediahuis uit een controle van 8.574 trucks en bussen die vorig jaar van de weg geplukt werden door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit.
Er werden ernstige gebreken vastgesteld bij exact 12,6 procent van de gecontroleerde voertuigen. Een jaar eerder was dat ook al het geval bij 14 procent. Het gaat vooral om defecte koplampen (37 procent), slechte remmen (20 procent), een slecht chassis (18 procent) en versleten banden (7 procent).
Aan sommige voertuigen is de schade zo ernstig dat ze niet opnieuw de baan op mogen. Ze moeten dan eerst ter plaatse worden hersteld, of naar een herstelplaats worden gesleept. "Dat is zorgwekkend en het bewijst dat de controles echt nodig zijn. Voertuigen met gebreken aan de remmen en banden moet je meteen van de weg halen. Zeker in een compact land als België, waar het verkeer dicht op elkaar rijdt", reageert Koen Peeters van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).
BRUSSEL 26/06 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer