Eén jaar zone 30 in Gentse binnenstad: snelheid daalt en minder ongevallen

  Eén jaar zone 30 in Gentse binnenstad: snelheid daalt en minder ongevallen

Bijna één jaar na de invoering van de 'zone 30' in de Gentse binnenstad, blijkt dat de gemiddelde snelheid van voertuigen significant daalde en het aantal ongevallen met tien pct achteruitging. "Gent wordt veiliger voor alle weggebruikers, dat is een van de belangrijkste doelstellingen van ons mobiliteitsbeleid", zegt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen).

"Vóór de invoering van de 'zone 30' over het hele gebied binnen de R40 werden er in 32 straten snelheidsmetingen uitgevoerd", verduidelijkt Watteeuw. "Die metingen gingen ook door na de invoering ervan. Uit de vergelijking blijkt dat in 29 straten de gemiddelde snelheid van 85 pct van de voertuigen (V85 regel) is verminderd van 40 km/uur naar 36 k m/uur. In drie straten steeg de snelheid heel licht en in 1 straat bleef de snelheid gelijk. De straten met de significantste dalingen zijn Tolhuislaan, Krommewal, Dampoortstraat, Ham, Coupure Rechts en Hoogstraat."

Sinds de invoering van de zone 30 zijn er bovendien tien pct minder ongevallen gebeurd. Het aantal ongevallen met lichtgewonden daalde met 22 pct en ongevallen met zwaargewonden met 26 pct.

Filip Watteeuw reageert tevreden. "De invoering van de zone 30 in de hele binnenstad is een van de eerste wapenfeiten van het Mobiliteitsplan. De metingen tonen aan dat de zone 30 wérkt. Er wordt minder snel gereden, waardoor Gent veiliger wordt voor alle weggebruikers. Een veilige, leefbare stad, dat is waar we naar streven."

Ook burgemeester Daniël Termont schaart zich achter de ingeslagen weg. "We zijn goed bezig op het vlak van mobiliteit en we gaan zo verder: we blijven chauffeurs sensibiliseren om hun snelheid aan te passen, we blijven controleren op de plaatsen waar er nog te snel gereden wordt, onder andere door de inzet van de Lidarflitspaal", klinkt het.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u