Eén jaar zone 30 in Gentse binnenstad: snelheid daalt en minder ongevallen

  Eén jaar zone 30 in Gentse binnenstad: snelheid daalt en minder ongevallen

Bijna één jaar na de invoering van de 'zone 30' in de Gentse binnenstad, blijkt dat de gemiddelde snelheid van voertuigen significant daalde en het aantal ongevallen met tien pct achteruitging. "Gent wordt veiliger voor alle weggebruikers, dat is een van de belangrijkste doelstellingen van ons mobiliteitsbeleid", zegt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen).

"Vóór de invoering van de 'zone 30' over het hele gebied binnen de R40 werden er in 32 straten snelheidsmetingen uitgevoerd", verduidelijkt Watteeuw. "Die metingen gingen ook door na de invoering ervan. Uit de vergelijking blijkt dat in 29 straten de gemiddelde snelheid van 85 pct van de voertuigen (V85 regel) is verminderd van 40 km/uur naar 36 k m/uur. In drie straten steeg de snelheid heel licht en in 1 straat bleef de snelheid gelijk. De straten met de significantste dalingen zijn Tolhuislaan, Krommewal, Dampoortstraat, Ham, Coupure Rechts en Hoogstraat."

Sinds de invoering van de zone 30 zijn er bovendien tien pct minder ongevallen gebeurd. Het aantal ongevallen met lichtgewonden daalde met 22 pct en ongevallen met zwaargewonden met 26 pct.

Filip Watteeuw reageert tevreden. "De invoering van de zone 30 in de hele binnenstad is een van de eerste wapenfeiten van het Mobiliteitsplan. De metingen tonen aan dat de zone 30 wérkt. Er wordt minder snel gereden, waardoor Gent veiliger wordt voor alle weggebruikers. Een veilige, leefbare stad, dat is waar we naar streven."

Ook burgemeester Daniël Termont schaart zich achter de ingeslagen weg. "We zijn goed bezig op het vlak van mobiliteit en we gaan zo verder: we blijven chauffeurs sensibiliseren om hun snelheid aan te passen, we blijven controleren op de plaatsen waar er nog te snel gereden wordt, onder andere door de inzet van de Lidarflitspaal", klinkt het.

Bron: Belga


Actueel

 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
close menu 1u