Eén jaar zone 30 in Gentse binnenstad: snelheid daalt en minder ongevallen

  Eén jaar zone 30 in Gentse binnenstad: snelheid daalt en minder ongevallen

Bijna één jaar na de invoering van de 'zone 30' in de Gentse binnenstad, blijkt dat de gemiddelde snelheid van voertuigen significant daalde en het aantal ongevallen met tien pct achteruitging. "Gent wordt veiliger voor alle weggebruikers, dat is een van de belangrijkste doelstellingen van ons mobiliteitsbeleid", zegt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen).

"Vóór de invoering van de 'zone 30' over het hele gebied binnen de R40 werden er in 32 straten snelheidsmetingen uitgevoerd", verduidelijkt Watteeuw. "Die metingen gingen ook door na de invoering ervan. Uit de vergelijking blijkt dat in 29 straten de gemiddelde snelheid van 85 pct van de voertuigen (V85 regel) is verminderd van 40 km/uur naar 36 k m/uur. In drie straten steeg de snelheid heel licht en in 1 straat bleef de snelheid gelijk. De straten met de significantste dalingen zijn Tolhuislaan, Krommewal, Dampoortstraat, Ham, Coupure Rechts en Hoogstraat."

Sinds de invoering van de zone 30 zijn er bovendien tien pct minder ongevallen gebeurd. Het aantal ongevallen met lichtgewonden daalde met 22 pct en ongevallen met zwaargewonden met 26 pct.

Filip Watteeuw reageert tevreden. "De invoering van de zone 30 in de hele binnenstad is een van de eerste wapenfeiten van het Mobiliteitsplan. De metingen tonen aan dat de zone 30 wérkt. Er wordt minder snel gereden, waardoor Gent veiliger wordt voor alle weggebruikers. Een veilige, leefbare stad, dat is waar we naar streven."

Ook burgemeester Daniël Termont schaart zich achter de ingeslagen weg. "We zijn goed bezig op het vlak van mobiliteit en we gaan zo verder: we blijven chauffeurs sensibiliseren om hun snelheid aan te passen, we blijven controleren op de plaatsen waar er nog te snel gereden wordt, onder andere door de inzet van de Lidarflitspaal", klinkt het.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu