Een bestuurder op de vier kent principe van ritsen niet

  Een bestuurder op de vier kent principe van ritsen niet

Bijna een op de vier bestuurders kent het ritsprincipe niet. Dat blijkt uit een enquête van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Sinds 1 maart 2014 is ritsen verplicht op plaatsen waar een rijstrook onderbroken wordt.

Volgens die enquête heeft meer dan 91 procent van de Belgen al eens van het principe gehoord. In Vlaanderen kent 98 procent van het bestaan van dat principe, terwijl dat 83 procent in Wallonië en 79 procent in Brussel is. Bovendien zegt 87 procent van de bestuurders ook voorstander te zijn van dat systeem.

Niettemin kan slechts 77 procent van de bestuurders uitleggen waar het juist over gaat. "Twee jaar na de invoering van het ritsprincipe in de wegcode weet bijna 1 op de 4 bestuurders nog steeds niet hoe er correct geritst moet worden", aldus het BIVV. "Er moet dus nog heel wat gedaan worden om iedereen te informeren, zodat het systeem zijn nut kan bewijzen."

Ritsen moet op plaatsen waar een rijstrook wordt onderbroken, aldus het BIVV. De bestuurder moet blijven rijden op die rijstrook tot aan de versmalling en dan pas invoegen op de aangrenzende rijstrook, waar het verkeer zich voortzet. De bestuurders op die rijstrook moeten elk om beurt een bestuurder laten invoegen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u