Een bestuurder op de vier kent principe van ritsen niet

  Een bestuurder op de vier kent principe van ritsen niet

Bijna een op de vier bestuurders kent het ritsprincipe niet. Dat blijkt uit een enquête van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Sinds 1 maart 2014 is ritsen verplicht op plaatsen waar een rijstrook onderbroken wordt.

Volgens die enquête heeft meer dan 91 procent van de Belgen al eens van het principe gehoord. In Vlaanderen kent 98 procent van het bestaan van dat principe, terwijl dat 83 procent in Wallonië en 79 procent in Brussel is. Bovendien zegt 87 procent van de bestuurders ook voorstander te zijn van dat systeem.

Niettemin kan slechts 77 procent van de bestuurders uitleggen waar het juist over gaat. "Twee jaar na de invoering van het ritsprincipe in de wegcode weet bijna 1 op de 4 bestuurders nog steeds niet hoe er correct geritst moet worden", aldus het BIVV. "Er moet dus nog heel wat gedaan worden om iedereen te informeren, zodat het systeem zijn nut kan bewijzen."

Ritsen moet op plaatsen waar een rijstrook wordt onderbroken, aldus het BIVV. De bestuurder moet blijven rijden op die rijstrook tot aan de versmalling en dan pas invoegen op de aangrenzende rijstrook, waar het verkeer zich voortzet. De bestuurders op die rijstrook moeten elk om beurt een bestuurder laten invoegen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u