Duizend 'Octopusscholen' ijveren voor meer verkeersveiligheid in schoolomgeving

 Duizend 'Octopusscholen' ijveren voor meer verkeersveiligheid in schoolomgeving

Duizend scholen hebben zich achter het Octopusplan -een deelwerking van de Voetgangersbeweging- geschaard. Deze "Octopusscholen" willen dat er meer gedaan wordt aan de kindvriendelijkheid van de schoolomgeving. Met speciale software kunnen scholen op zoek naar knelpunten op de routes naar en van school. Ondertussen hebben al een 60-tal gemeenten en steden zich geëngageerd om als wegbeheerder die knelpunten weg te werken, zegt Tom Dhollander van de Voetgangersbeweging vrijdag.

Bij de invoering van de zone 30 in de schoolomgeving in 2005 zag ook de Octopusbeweging het levenslicht. "Tien jaar na de invoering blijkt uit de ongevallencijfers dat de zone 30 helpt, maar er is meer nodig om kinderen met de fiets of te voet naar de school te laten komen", zegt Dhollander.

De Voetgangersbeweging ziet dat er een groter maatschappelijk draagvlak nodig is om kinderen een evenwaardige plaats op de openbare weg te geven. "De openbare weg is door de verkeersoverlast en de vaak te hoge snelheid niet aangepast aan kinderen. Nochtans willen we allemaal dat kinderen meer bewegen. Maar dan zullen de overheden de randvoorwaarden moeten voorzien", aldus Dhollander.

De duizend scholen die zich sinds dit jaar "Octopusschool" mogen noemen, betalen 50 of 60 euro lidgeld en krijgen daar in de plaats lesmateriaal voor. "We ondersteunen de scholen zodat ze hun engagement vorm kunnen geven."

Er werd speciale software ontwikkeld waarmee de belangrijkste knelpunten op de weg blootgelegd kunnen worden. "De kinderen duiden aan welke route ze naar school nemen, en de ouders moeten een vragenlijst invullen. Met deze informatie krijgen de scholen dan een precies beeld waar de prioritaire probleempunten zich bevinden", aldus Dhollander. "Leerkrachten kunnen met deze informatie bovendien gerichte verkeerseducatie geven."

Al een 60-tal gemeenten -de wegbeheerders- gaven aan mee te willen denken met de scholen en te kijken welke probleempunten ze kunnen aanpakken.

BRUSSEL 04/09 (BELGA)


Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u