Duitse regering blijft overtuigd van wegentol, ondanks kritiek Jean-Claude Juncker

 Duitse regering blijft overtuigd van wegentol, ondanks kritiek Jean-Claude Juncker

De wet die vanaf 2016 in Duitsland een wegentol voor personenwagens invoert, "is naar onze mening conform het Europees recht tot stand gekomen, na intense en talrijke contacten met het Europese niveau". De woordvoerder van de Duitse regering moest opnieuw de geplande tolheffing verdedigen nadat Europees Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker liet verstaan dat de Commissie van plan is gerechtelijke stappen tegen Duitsland te ondernemen.

De geplande wegentol, die al door het Duitse Parlement is goedgekeurd, kost chauffeurs 130 euro per jaar voor het gebruik van de autosnelwegen. Duitsers zullen hetzelfde bedrag echter terugkrijgen via hun verkeersbelasting, zodat enkel buitenlandse bestuurders de lasten dragen. Jean-Claude Juncker zei in een interview met de Süddeutsche Zeitung dat de Commissie "ernstige" twijfels heeft bij de 'Maut'. "Als hoedster van de verdragen moet de Commissie deze twijfel nu doen opklaren, indien nodig voor het Europees Hof." Het probleem zou zijn dat door deze tolheffing de buitenlandse chauffeurs het slachtoffer worden van discriminatie.

De Duitse regering hield altijd vol dat de tolheffing niet in strijd is met de Europese regels. Minister van Verkeer Alexander Dobrindt, van de Beierse CSU, verdedigt de wet met hart en ziel. De secretaris-generaal van de CSU verklaarde afgelopen weekend meteen dat "het Europa-dat-zich-overal-mee-moeit de burger op de zenuwen werkt". Volgens de Duitse eurocommissaris Günther Oettinger zal de Commissie pas over een inbreukprocedure beslissen als de wet die de tolheffing invoert officieel in werking treedt. Enkel nog de handtekening van president Joachim Gauk ontbreekt nog. "Ik verwacht nog voor de zomer een beslissing.", aldus Oettinger.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u