Doodrijder Merel vrijgesproken voor beweerde verduistering inbeslaggenomen wagens

 Doodrijder Merel vrijgesproken voor beweerde verduistering inbeslaggenomen wagens

De Brusselse correctionele rechtbank heeft maandag Muhammed Aytekin vrijgesproken voor de beweerde verduistering van drie inbeslaggenomen voertuigen. Ook zijn vennootschap werd vrijgesproken. Het ging om drie geleasde voertuigen, waarvan er één al was teruggenomen en verkocht door de leasemaatschappij. Van het tweede werd het leasecontract stopgezet na een ongeval en het derde werd voor de zetel van de vennootschap teruggevonden. Volgens de rechtbank was er dan ook geen bedrieglijk opzet. Muhammed Aytekin is de 22-jarige man uit Schaarbeek die op 28 oktober de 12-jarige Merel Prins doodreed in Vilvoorde.

Muhammed Aytekin was zaakvoerder van een transportbedrijf en had daarvoor een loods gehuurd in Sint-Pieters-Leeuw. Toen hij maandenlang de huur niet betaalde, stapte de eigenaar naar de vrederechter, die Aytekin veroordeelde tot de betaling van de achterstallige sommen. Om dat vonnis uit te voeren, legde de loodseigenaar in februari beslag op een vrachtwagen, een Mercedes en een BMW die in de loods stonden. Een maand later bleken die voertuigen echter verdwenen.

Volgens het parket liet Aytekin de wagens met opzet verdwijnen zodat ze niet zouden verkocht worden. Het eiste daarom een celstraf van 10 maanden en een boete van 1.200 euro tegen de jongeman en een boete van 9.000 euro tegen zijn transportbedrijf.

Meester Dimitri de Béco, de advocaat van Muhammed Aytekin, gaf toe dat zijn cliënt zeer nalatig was geweest in het beheer van zijn bedrijf, en weet dat aan zijn jonge leeftijd en onervarenheid, maar betwistte dat de betrokken voertuigen verduisterd werden. "De vrachtwagen en de Mercedes waren in november 2013 en januari 2014 al door de leasingmaatschappij teruggenomen en verkocht", klonk het. "Mijn cliënt was dus al geen eigenaar meer toen ze in beslag genomen werden. Met de BMW heeft hij nog maanden in alle openheid rondgereden. Dan kan ook niet gezegd worden dat hij het voertuig verduisterd had."

De rechtbank heeft de verdediging nu gevolgd in haar argumenten. Volgens de rechtbank bleek immers dat de vrachtwagen inderdaad was teruggenomen en verkocht door de leasingmaatschappij. De Mercedes was dan weer volledig vernield geraakt bij een verkeersongeval, waarna de leasingmaatchappij het leasingcontract had stopgezet, net op de dag van de inbeslagname. De BMW werd ten slotte teruggevonden voor de zetel van de vennootschap en noch voor dat voertuig, noch voor de Mercedes kon de rechtbank bewijzen van bedrieglijk opzet vinden.

Het parket Halle-Vilvoorde kan wel nog in beroep gaan tegen het vonnis van de correctionele rechtbank.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u