DNR-code

 DNR-code

In ziekenhuizen dienen frequent beslissingen te worden genomen in verband met het al dan niet reanimeren van patiënten. In overleg met de Commissie Medische Ethiek is een reanimatiebeleid gegroeid om te vermijden dat patiënten die in een medisch uitzichtloze situatie verkeren, nodeloos gereanimeerd worden of op de afdeling Intensieve Zorgen terechtkomen.

De gebruikte code hiervoor is DNR (DNR=‘Do Not Resuscitate’, ‘Do Not Reanimate’ of ‘Reanimeer Niet’) en handelt over de afbouw of het stopzetten van een therapie of het niet meer opstarten van een (nieuwe) therapie edm.

Met deze code geven de artsen aan wat er voor een bepaalde patiënt(e) nog wenselijk en zinvol is qua therapieverstrekking.
 
Er wordt onderscheid gemaakt tussen volgende DNR-codes:

  • code 0:  er is geen therapiebeperking, de patiënt wordt maximaal behandeld.
  • code 1:  In deze situatie krijgt de patiënt alle nodige levensverlengende medische zorgen, maar ingeval van een hartstilstand zal geen hartmassage of elektrische defibrillatie (verklarende woordenlijst) meer toegepast worden.
  • code 2: er wordt niet meer gereanimeerd en de bestaande medische zorgen worden ook niet meer uitgebreid, de specifiek aangeduide levensverlengende behandelingen worden niet meer gestart.
  • code 3: er wordt niet meer gereanimeerd, er wordt geen enkele levensverlengende behandeling nog gestart en de lopende levensverlengende behandelingen worden afgebouwd/gestopt , meestal in het licht van een naderend en onafwendbaar     levenseinde.

Deze DNR codering wordt, in overleg met andere zorgverleners, door de arts ingesteld.  Een DNR-besluit wordt zoveel als mogelijk gecommuniceerd met de familie en de patiënt. De patiënt kan dit onderwerp ook steeds zelf met zijn/haar arts bespreken.


Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u