DNR-code

 DNR-code

In ziekenhuizen dienen frequent beslissingen te worden genomen in verband met het al dan niet reanimeren van patiënten. In overleg met de Commissie Medische Ethiek is een reanimatiebeleid gegroeid om te vermijden dat patiënten die in een medisch uitzichtloze situatie verkeren, nodeloos gereanimeerd worden of op de afdeling Intensieve Zorgen terechtkomen.

De gebruikte code hiervoor is DNR (DNR=‘Do Not Resuscitate’, ‘Do Not Reanimate’ of ‘Reanimeer Niet’) en handelt over de afbouw of het stopzetten van een therapie of het niet meer opstarten van een (nieuwe) therapie edm.

Met deze code geven de artsen aan wat er voor een bepaalde patiënt(e) nog wenselijk en zinvol is qua therapieverstrekking.
 
Er wordt onderscheid gemaakt tussen volgende DNR-codes:

  • code 0:  er is geen therapiebeperking, de patiënt wordt maximaal behandeld.
  • code 1:  In deze situatie krijgt de patiënt alle nodige levensverlengende medische zorgen, maar ingeval van een hartstilstand zal geen hartmassage of elektrische defibrillatie (verklarende woordenlijst) meer toegepast worden.
  • code 2: er wordt niet meer gereanimeerd en de bestaande medische zorgen worden ook niet meer uitgebreid, de specifiek aangeduide levensverlengende behandelingen worden niet meer gestart.
  • code 3: er wordt niet meer gereanimeerd, er wordt geen enkele levensverlengende behandeling nog gestart en de lopende levensverlengende behandelingen worden afgebouwd/gestopt , meestal in het licht van een naderend en onafwendbaar     levenseinde.

Deze DNR codering wordt, in overleg met andere zorgverleners, door de arts ingesteld.  Een DNR-besluit wordt zoveel als mogelijk gecommuniceerd met de familie en de patiënt. De patiënt kan dit onderwerp ook steeds zelf met zijn/haar arts bespreken.


Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u