Diplomaten gooien verkeersboetes vaker in de prullenbak

 Diplomaten gooien verkeersboetes vaker in de prullenbak

Hoewel buitenlandse diplomaten minder verkeersovertredingen begaan, neemt het aantal onbetaalde boetes in verhouding fors toe. Zo'n 80 procent van de verkeersboetes die diplomaten het afgelopen jaar ontvingen, bleef onbetaald. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Belang-Kamerlid Barbara Pas opvroeg bij minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR).

De laatste jaren verschenen regelmatig berichten over de stapel onbetaalde verkeersboetes door diplomaten, waarna Buitenlandse Zaken had aangekondigd de diplomatieke missies hierover aan te spreken. Die hardere aanpak lijkt vruchten af te werpen. In 2003 bezorgde het parket aan Buitenlandse Zaken 873 verkeersboetes begaan met een voertuig met diplomatieke nummerplaat. Dat aantal daalde naar 220 vorig jaar en deze evolutie lijkt zich ook dit jaar door te zetten.

Maar de overtreders werpen blijkbaar vaker hun boetes in de prullenbak. In 2003 bleven 500 verkeersboetes onbetaald of 57,2 procent, in 2014 waren dat er 177 of 80,4 procent. Tot 20 maart van dit jaar was er slechts één van de 14 uitgeschreven boetes betaald. Maar minister Reynders verklaarde in augustus dat door meer druk te leggen op de diplomaten om toch te betalen in enkele maanden tijd het aantal wanbetalers met 75 procent verminderd was.

"Blijkbaar zijn er 2 soorten mensen. Diegenen die de wet moeten naleven en diegenen die dat niet moeten doen.", aldus Pas. "Dat 8 op de 10 verkeersboetes zonder gevolg blijft, is een klap in het gezicht van de modale burger die zijn boetes, op straffe van onteigening, wel betaalt.", vindt Pas. Ze verwijst onder andere naar de vele middelen die besteed worden aan het verhogen van de verkeersveiligheid en roept minister Reynders op om de teugels bij de ambassades strakker aan te trekken.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u