Derde editie "Parking Mythe" telt 2997 lege parkeerplaatsen

 Derde editie "Parking Mythe" telt 2997 lege parkeerplaatsen

Een team Brusselse vrijwilligers heeft donderdag voor de derde keer nagegaan of er nood is aan nieuwe parkings in de hoofdstad. Ze onderzochten 22 openbare parkings in de Vijfhoek en vonden 2.605 lege plaatsen, 2.997 als je parkings Deux Portes, Hallepoort en Rogier, net buiten de kleine ring, meetelt.

Bij vorige tellingen half december en half januari waren er respectievelijk 1.700 en 3.500 vrije plaatsen. De totale capaciteit van de 22 parkings bedraagt volgens de organisatoren tussen de 16.000 en 17.000 plaatsen. Met de nieuwe telling wilden ze aantonen dat Brussel ook tijdens de kantooruren over voldoende parkeerruimte beschikt. De eerste twee edities betroffen drukke shoppingdagen, respectievelijk in de kerst- en soldenperiode, maar als kantoorstad krijgt het Brussels Gewest tijdens de werkuren dagelijks ongeveer 400.000 pendelaars te verwerken.

Parking Mythe werd geboren als reactie op een tweet van Brussels schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe. Op 7 december stuurde zij een foto van twee volle parkings de wereld in, met de woorden "De mythe van de lege parkings". Daarmee weerlegde ze kritiek op het nieuwe circulatieplan van het stadsbestuur, en meer in het bijzonder de vier nieuwe ondergrondse parkings die dat plan voorziet. Twee bezorgde Brusselaars, Hannes Nolf en Paul Steinbrück, lanceerden via sociale media een oproep om de lege plaatsen te tellen, te fotograferen en te delen.

Het schepencollege kondigde aan dat die parking er komt via een uitbreiding van de bestaande parking van De Haard aan de Brigittinenstraat. "De Marollen is één van de buurten die nood heeft aan nieuwe parkeerplaatsen", zegt Ampe. "Wie daar wil parkeren, heeft er weinig behoefte aan dat er aan de andere kant van de Vijfhoek nog vrije plaatsen zijn. De parkings die we willen bijbouwen zijn telkens in buurten waar we een nood hebben geïdentificeerd. Bij IJzer heb je het Kaaitheater of evenementen als Brussel Bad, maar geen parking. Ons plan voorziet een directe toegang vanuit de tunnel."

Ampe vindt het wel positief dat Parking Mythe het gebrek aan transparantie in het aantal lege plaatsen aankaart. De huidige uitbaters geven deze info niet vrij, wat een transparante parkeerroute in de weg staat. "In het lastenboek voor de nieuwe parkings moeten ze dit wel aangeven", zegt Ampe.

BRUSSEL 05/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u