De Lijn mag zich niet vernauwen tot werk- en schoolverkeer

 De Lijn mag zich niet vernauwen tot werk- en schoolverkeer

De Lijn mag haar aanbod onder geen beding beperken tot woon-werk- en woon-school-verkeer. Daarover toonden vakbonden, werkgevers en mobiliteitsverenigingen zich eensgezind bij de eerste hoorzitting in het Vlaams parlement rond de toekomst van De Lijn. Bij verschillende sprekers klonk gemopper over het feit dat de regering nog steeds geen voorstel heeft geformuleerd rond haar visie op de toekomst van bussen en trams.

In het parlement werd een eerste hoorzitting gehouden over de omslag die de Vlaamse vervoersmaatschappij moet maken. De Vlaamse regering wil basismobiliteit als streefdoel vervangen door basisbereikbaarheid. De Lijn moet meer vraaggestuurd werken en de nadruk leggen op verkeer naar het werk en de school. Morgen/vrijdag gaat alvast een nieuwe dienstregeling in, met minder busverkeer op zondag.

De Mobiliteitsraad, die alle stakeholders verbindt, is eensgezind over het principe dat De Lijn meer moet zijn dan vervoer naar werk of school. De maatschappij moet een Vlaming ook toelaten deel te nemen aan de maatschappij en een sociaal leven uit te bouwen.

Daarnaast lopen de meningen uiteen. Zo willen de vakbonden niet weten van een verdere privatisering. Wij houden vast aan het huidige model, met De Lijn als regisseur en privé-exploitanten als pachters", zei Jan Coolbrandt, namens de drie bonden. "Er is geen alternatief, welk businessmodel is er mogelijk in de landelijke gebieden? De private spelers zijn enkel geïnteresseerd in de steden."

De werkgevers zien het anders. "De overheid moet het kader vastleggen, met onder meer de frequentie, de betrouwbaarheid en de prijs", aldus Goedele Sannen van het Vlaams netwerk van ondernemingen (VOKA). Een overheidsbedrijf kan ook instaan voor de verbindingen tussen grote hubs, vinden de werkgevers, maar de toevoer van reizigers naar die hubs kan door privébedrijven gebeuren. "De overheid schrijft een aanbesteding uit, waar de markt op kan antwoorden met een oplossing, in functie van het potentieel."

VOKA plaatst grote vraagtekens bij de financiering van het openbaar vervoer. "De Lijn ontvangt jaarlijks een derde van het totale budget van Mobiliteit en Openbare werken, terwijl haar aandeel in het personenvervoer slechts 4 procent bedraagt. Dat moet anders, we moeten met dat geld veel meer kunnen doen."

Ook TreinTramBus heeft ideeën voor de financiering. "Het nachtvervoer, dat alleen nog bestaat in enkele grote steden, kan een belangrijke rol spelen in het vermijden van ongevallen", aldus Jacques Peeters van de reizigersorganisatie. "Misschien kunnen de nachtnetten in de toekomst worden gesponsord met de fondsen voor verkeersveiligheid?"

TreinTramBus hield voorts een pleidooi voor samenwerking tussen de verschillende aanbieders van openbaar vervoer. "Er is nood aan één ticket, de bedrijven moeten samenwerken. Dat lijkt vooralsnog enkel in Brussel te lukken."

BRUSSEL 30/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u