De Lijn mag zich niet vernauwen tot werk- en schoolverkeer
Dinsdag 05 Mei 2015

De Lijn mag haar aanbod onder geen beding beperken tot woon-werk- en woon-school-verkeer. Daarover toonden vakbonden, werkgevers en mobiliteitsverenigingen zich eensgezind bij de eerste hoorzitting in het Vlaams parlement rond de toekomst van De Lijn. Bij verschillende sprekers klonk gemopper over het feit dat de regering nog steeds geen voorstel heeft geformuleerd rond haar visie op de toekomst van bussen en trams.
In het parlement werd een eerste hoorzitting gehouden over de omslag die de Vlaamse vervoersmaatschappij moet maken. De Vlaamse regering wil basismobiliteit als streefdoel vervangen door basisbereikbaarheid. De Lijn moet meer vraaggestuurd werken en de nadruk leggen op verkeer naar het werk en de school. Morgen/vrijdag gaat alvast een nieuwe dienstregeling in, met minder busverkeer op zondag.
De Mobiliteitsraad, die alle stakeholders verbindt, is eensgezind over het principe dat De Lijn meer moet zijn dan vervoer naar werk of school. De maatschappij moet een Vlaming ook toelaten deel te nemen aan de maatschappij en een sociaal leven uit te bouwen.
Daarnaast lopen de meningen uiteen. Zo willen de vakbonden niet weten van een verdere privatisering. Wij houden vast aan het huidige model, met De Lijn als regisseur en privé-exploitanten als pachters", zei Jan Coolbrandt, namens de drie bonden. "Er is geen alternatief, welk businessmodel is er mogelijk in de landelijke gebieden? De private spelers zijn enkel geïnteresseerd in de steden."
De werkgevers zien het anders. "De overheid moet het kader vastleggen, met onder meer de frequentie, de betrouwbaarheid en de prijs", aldus Goedele Sannen van het Vlaams netwerk van ondernemingen (VOKA). Een overheidsbedrijf kan ook instaan voor de verbindingen tussen grote hubs, vinden de werkgevers, maar de toevoer van reizigers naar die hubs kan door privébedrijven gebeuren. "De overheid schrijft een aanbesteding uit, waar de markt op kan antwoorden met een oplossing, in functie van het potentieel."
VOKA plaatst grote vraagtekens bij de financiering van het openbaar vervoer. "De Lijn ontvangt jaarlijks een derde van het totale budget van Mobiliteit en Openbare werken, terwijl haar aandeel in het personenvervoer slechts 4 procent bedraagt. Dat moet anders, we moeten met dat geld veel meer kunnen doen."
Ook TreinTramBus heeft ideeën voor de financiering. "Het nachtvervoer, dat alleen nog bestaat in enkele grote steden, kan een belangrijke rol spelen in het vermijden van ongevallen", aldus Jacques Peeters van de reizigersorganisatie. "Misschien kunnen de nachtnetten in de toekomst worden gesponsord met de fondsen voor verkeersveiligheid?"
TreinTramBus hield voorts een pleidooi voor samenwerking tussen de verschillende aanbieders van openbaar vervoer. "Er is nood aan één ticket, de bedrijven moeten samenwerken. Dat lijkt vooralsnog enkel in Brussel te lukken."
BRUSSEL 30/04 (BELGA)
Actueel

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer
Maandag 23 Juni 2025
Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.
Lees meer