De Lijn mag zich niet vernauwen tot werk- en schoolverkeer

 De Lijn mag zich niet vernauwen tot werk- en schoolverkeer

De Lijn mag haar aanbod onder geen beding beperken tot woon-werk- en woon-school-verkeer. Daarover toonden vakbonden, werkgevers en mobiliteitsverenigingen zich eensgezind bij de eerste hoorzitting in het Vlaams parlement rond de toekomst van De Lijn. Bij verschillende sprekers klonk gemopper over het feit dat de regering nog steeds geen voorstel heeft geformuleerd rond haar visie op de toekomst van bussen en trams.

In het parlement werd een eerste hoorzitting gehouden over de omslag die de Vlaamse vervoersmaatschappij moet maken. De Vlaamse regering wil basismobiliteit als streefdoel vervangen door basisbereikbaarheid. De Lijn moet meer vraaggestuurd werken en de nadruk leggen op verkeer naar het werk en de school. Morgen/vrijdag gaat alvast een nieuwe dienstregeling in, met minder busverkeer op zondag.

De Mobiliteitsraad, die alle stakeholders verbindt, is eensgezind over het principe dat De Lijn meer moet zijn dan vervoer naar werk of school. De maatschappij moet een Vlaming ook toelaten deel te nemen aan de maatschappij en een sociaal leven uit te bouwen.

Daarnaast lopen de meningen uiteen. Zo willen de vakbonden niet weten van een verdere privatisering. Wij houden vast aan het huidige model, met De Lijn als regisseur en privé-exploitanten als pachters", zei Jan Coolbrandt, namens de drie bonden. "Er is geen alternatief, welk businessmodel is er mogelijk in de landelijke gebieden? De private spelers zijn enkel geïnteresseerd in de steden."

De werkgevers zien het anders. "De overheid moet het kader vastleggen, met onder meer de frequentie, de betrouwbaarheid en de prijs", aldus Goedele Sannen van het Vlaams netwerk van ondernemingen (VOKA). Een overheidsbedrijf kan ook instaan voor de verbindingen tussen grote hubs, vinden de werkgevers, maar de toevoer van reizigers naar die hubs kan door privébedrijven gebeuren. "De overheid schrijft een aanbesteding uit, waar de markt op kan antwoorden met een oplossing, in functie van het potentieel."

VOKA plaatst grote vraagtekens bij de financiering van het openbaar vervoer. "De Lijn ontvangt jaarlijks een derde van het totale budget van Mobiliteit en Openbare werken, terwijl haar aandeel in het personenvervoer slechts 4 procent bedraagt. Dat moet anders, we moeten met dat geld veel meer kunnen doen."

Ook TreinTramBus heeft ideeën voor de financiering. "Het nachtvervoer, dat alleen nog bestaat in enkele grote steden, kan een belangrijke rol spelen in het vermijden van ongevallen", aldus Jacques Peeters van de reizigersorganisatie. "Misschien kunnen de nachtnetten in de toekomst worden gesponsord met de fondsen voor verkeersveiligheid?"

TreinTramBus hield voorts een pleidooi voor samenwerking tussen de verschillende aanbieders van openbaar vervoer. "Er is nood aan één ticket, de bedrijven moeten samenwerken. Dat lijkt vooralsnog enkel in Brussel te lukken."

BRUSSEL 30/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u