De Lijn mag zich niet vernauwen tot werk- en schoolverkeer

 De Lijn mag zich niet vernauwen tot werk- en schoolverkeer

De Lijn mag haar aanbod onder geen beding beperken tot woon-werk- en woon-school-verkeer. Daarover toonden vakbonden, werkgevers en mobiliteitsverenigingen zich eensgezind bij de eerste hoorzitting in het Vlaams parlement rond de toekomst van De Lijn. Bij verschillende sprekers klonk gemopper over het feit dat de regering nog steeds geen voorstel heeft geformuleerd rond haar visie op de toekomst van bussen en trams.

In het parlement werd een eerste hoorzitting gehouden over de omslag die de Vlaamse vervoersmaatschappij moet maken. De Vlaamse regering wil basismobiliteit als streefdoel vervangen door basisbereikbaarheid. De Lijn moet meer vraaggestuurd werken en de nadruk leggen op verkeer naar het werk en de school. Morgen/vrijdag gaat alvast een nieuwe dienstregeling in, met minder busverkeer op zondag.

De Mobiliteitsraad, die alle stakeholders verbindt, is eensgezind over het principe dat De Lijn meer moet zijn dan vervoer naar werk of school. De maatschappij moet een Vlaming ook toelaten deel te nemen aan de maatschappij en een sociaal leven uit te bouwen.

Daarnaast lopen de meningen uiteen. Zo willen de vakbonden niet weten van een verdere privatisering. Wij houden vast aan het huidige model, met De Lijn als regisseur en privé-exploitanten als pachters", zei Jan Coolbrandt, namens de drie bonden. "Er is geen alternatief, welk businessmodel is er mogelijk in de landelijke gebieden? De private spelers zijn enkel geïnteresseerd in de steden."

De werkgevers zien het anders. "De overheid moet het kader vastleggen, met onder meer de frequentie, de betrouwbaarheid en de prijs", aldus Goedele Sannen van het Vlaams netwerk van ondernemingen (VOKA). Een overheidsbedrijf kan ook instaan voor de verbindingen tussen grote hubs, vinden de werkgevers, maar de toevoer van reizigers naar die hubs kan door privébedrijven gebeuren. "De overheid schrijft een aanbesteding uit, waar de markt op kan antwoorden met een oplossing, in functie van het potentieel."

VOKA plaatst grote vraagtekens bij de financiering van het openbaar vervoer. "De Lijn ontvangt jaarlijks een derde van het totale budget van Mobiliteit en Openbare werken, terwijl haar aandeel in het personenvervoer slechts 4 procent bedraagt. Dat moet anders, we moeten met dat geld veel meer kunnen doen."

Ook TreinTramBus heeft ideeën voor de financiering. "Het nachtvervoer, dat alleen nog bestaat in enkele grote steden, kan een belangrijke rol spelen in het vermijden van ongevallen", aldus Jacques Peeters van de reizigersorganisatie. "Misschien kunnen de nachtnetten in de toekomst worden gesponsord met de fondsen voor verkeersveiligheid?"

TreinTramBus hield voorts een pleidooi voor samenwerking tussen de verschillende aanbieders van openbaar vervoer. "Er is nood aan één ticket, de bedrijven moeten samenwerken. Dat lijkt vooralsnog enkel in Brussel te lukken."

BRUSSEL 30/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
 "The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

"The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

Als Intolaw zijn we constant aan het zoeken hoe we kunnen verbeteren, leren en groeien. Het krijgen en geven van feedback is cruciaal in dit proces. Optimaliseer wat goed is en verbeter wat beter kan. Volledige transparantie! Dat is dan ook de reden geweest om twee jaar geleden een samenwerking met TrustPilot aan te gaan. Dat we vandaag de mijlpaal kunnen vieren van onze 1000ste review gaat dan ook niet ongemerkt voorbij. We zijn dan ook trots dat we het label “excellent” verdienen dankzij een score van 4,7 op 5.

Lees meer
close menu 1u