Dalend aantal snelheidsovertredingen in Oost-Vlaanderen

 Dalend aantal snelheidsovertredingen in Oost-Vlaanderen

De laatste 2 jaar is er een dalende trend in het aantal snelheidsovertredingen in de provincie Oost-Vlaanderen, al schommelt het gemiddelde over de afgelopen 10 jaar nog steeds rond de 6,5 procent. Dat blijkt uit de cijfers van de 19de Verkeersveilige Dag.

"Ik denk dat we nog altijd moeten werken aan de mentaliteit het hele jaar door.", zegt Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers. "Ik blijf ervan overtuigd dat sensibilisering, wat we met dergelijke actie doen, werkt. We mogen niet vergeten dat overdreven snelheid nog steeds de belangrijkste oorzaak is van ongevallen op de Belgische wegen." Gouverneur Briers wil ook een overleg met zijn collega-gouverneurs om samen acties op poten te zetten. De resultaten zijn vrij gelijklopend met andere jaren, al is er de voorbije 2 jaar een dalend percentage snelheidsovertredingen. Dit jaar reed 6 procent van de gecontroleerde bestuurders te snel. Het arrondissement Gent telt het hoogst aantal snelheidsduivels, in de arrondissementen Oudenaarde en Dendermonde was er een stijging ten opzichte van vorig jaar. Zes bestuurders verloren hun rijbewijs. Uitschieters waren er in de politiezone Brakel, waar een automobilist 103 kilometer per uur reed in de bebouwde kom en in de politiezones Aalter/Knesselare en Maldegem waar respectievelijk wagens aan 143 en 137 kilometer per uur geflitst werden waar de limiet 90 is. In de politiezone Lokeren reed een bestuurder 132 kilometer per uur waar maar 70 gereden mag worden en werd een automobilist aan 172 kilometer per uur geflitst. Verder halveerde het gsm-gebruik achter het stuur tot 36 overtredingen en ook het aantal inbreuken op gordeldracht is sterk afgenomen, net als het aantal bestuurders zonder geldig rijbewijs. De 19de Verkeersveilige Dag in Oost-Vlaanderen herdacht de kettingbotsing op de E17 in Nazareth, waarbij op 27 februari 1996 meer dan 200 wagens betrokken raakten, en 10 doden en 56 zwaargewonden vielen. Aan de actie deden 234 politiemensen uit de 28 Oost-Vlaamse politiezones mee, bijgestaan door de federale wegpolitie en de scheepvaartpolitie. Briers bedankte alle zones voor hun deelname, ondanks dreigingsniveau 3.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u