Dalend aantal snelheidsovertredingen in Oost-Vlaanderen
Donderdag 05 Maart 2015

De laatste 2 jaar is er een dalende trend in het aantal snelheidsovertredingen in de provincie Oost-Vlaanderen, al schommelt het gemiddelde over de afgelopen 10 jaar nog steeds rond de 6,5 procent. Dat blijkt uit de cijfers van de 19de Verkeersveilige Dag.
"Ik denk dat we nog altijd moeten werken aan de mentaliteit het hele jaar door.", zegt Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers. "Ik blijf ervan overtuigd dat sensibilisering, wat we met dergelijke actie doen, werkt. We mogen niet vergeten dat overdreven snelheid nog steeds de belangrijkste oorzaak is van ongevallen op de Belgische wegen." Gouverneur Briers wil ook een overleg met zijn collega-gouverneurs om samen acties op poten te zetten. De resultaten zijn vrij gelijklopend met andere jaren, al is er de voorbije 2 jaar een dalend percentage snelheidsovertredingen. Dit jaar reed 6 procent van de gecontroleerde bestuurders te snel. Het arrondissement Gent telt het hoogst aantal snelheidsduivels, in de arrondissementen Oudenaarde en Dendermonde was er een stijging ten opzichte van vorig jaar. Zes bestuurders verloren hun rijbewijs. Uitschieters waren er in de politiezone Brakel, waar een automobilist 103 kilometer per uur reed in de bebouwde kom en in de politiezones Aalter/Knesselare en Maldegem waar respectievelijk wagens aan 143 en 137 kilometer per uur geflitst werden waar de limiet 90 is. In de politiezone Lokeren reed een bestuurder 132 kilometer per uur waar maar 70 gereden mag worden en werd een automobilist aan 172 kilometer per uur geflitst. Verder halveerde het gsm-gebruik achter het stuur tot 36 overtredingen en ook het aantal inbreuken op gordeldracht is sterk afgenomen, net als het aantal bestuurders zonder geldig rijbewijs. De 19de Verkeersveilige Dag in Oost-Vlaanderen herdacht de kettingbotsing op de E17 in Nazareth, waarbij op 27 februari 1996 meer dan 200 wagens betrokken raakten, en 10 doden en 56 zwaargewonden vielen. Aan de actie deden 234 politiemensen uit de 28 Oost-Vlaamse politiezones mee, bijgestaan door de federale wegpolitie en de scheepvaartpolitie. Briers bedankte alle zones voor hun deelname, ondanks dreigingsniveau 3.
Bron: BELGA
Actueel

Sinds begin 2025 bevindt het Belgische gerechtelijk systeem zich in een ongekende crisis. De hervormingen die de federale regering, onder leiding van minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD), heeft voorgesteld—met name op het gebied van het beheer van rechtbanken en de pensioenen van magistraten—hebben geleid tot aanzienlijke onrust binnen de magistratuur. Deze maatregelen worden gezien als een inbreuk op de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de kwaliteit van de rechtspraak, wat heeft geleid tot een ongekende mobilisatie van rechters, parketmagistraten en griffiers in het hele land.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer