Circa 1 op de 7 wegvervoerders in acuut gevaar door kilometerheffing
Vrijdag 18 Maart 2016
Voor 15 procent van de transportbedrijven dreigt onmiddellijk gevaar door de invoering van de kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton vanaf 1 april aanstaande. Dat blijkt uit een studie van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV) en Graydon, die donderdag is bekendgemaakt.
Bedrijfsinformatiespecialist Graydon en beroepsorganisatie TLV hebben een doorlichting van de sector gemaakt en een rondvraag bij de transporteurs. Uit die doorlichting blijkt dat wegvervoerders hun leveranciers binnen een aanvaardbare termijn betalen. 65 pct van de transporteurs betalen hun facturen binnen de 30 dagen. Dit percentage staat in schril contrast met de termijnen waarbinnen ze zelf betaald worden door hun klanten. Uit de rondvraag bij 225 Vlaamse transporteurs blijkt immers dat een schamele 10 pct van deze klanten op 30 dagen of minder betaalt.
"Dit is een onhoudbare situatie, die verder zal versterkt worden door de kosten van de kilometerheffing vanaf 1 april 2016", klinkt het. "De tol zal namelijk binnen de 14 dagen moeten betaald worden. De Vlaamse transporteurs zullen daardoor nog meer moeten prefinancieren en voor sommige ondernemingen kan dit nefast zijn."
Uit de doorlichting van Graydon blijkt nog dat 15 pct van onze transportbedrijven af te rekenen heeft met een zeer hoog of verhoogd risico op faillissement. Voor die bedrijven dreigt onmiddellijk gevaar. Zowat 66 pct van de vervoerders vreest voor een verzwakking van hun concurrentiepositie ten aanzien van hun buitenlandse concurrenten. Bovendien verwacht 77 pct van de ondervraagden toenemende liquiditeitsproblemen.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer