Circa 1 op de 7 wegvervoerders in acuut gevaar door kilometerheffing

 Circa 1 op de 7 wegvervoerders in acuut gevaar door kilometerheffing

Voor 15 procent van de transportbedrijven dreigt onmiddellijk gevaar door de invoering van de kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton vanaf 1 april aanstaande. Dat blijkt uit een studie van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV) en Graydon, die donderdag is bekendgemaakt.

Bedrijfsinformatiespecialist Graydon en beroepsorganisatie TLV hebben een doorlichting van de sector gemaakt en een rondvraag bij de transporteurs. Uit die doorlichting blijkt dat wegvervoerders hun leveranciers binnen een aanvaardbare termijn betalen. 65 pct van de transporteurs betalen hun facturen binnen de 30 dagen. Dit percentage staat in schril contrast met de termijnen waarbinnen ze zelf betaald worden door hun klanten. Uit de rondvraag bij 225 Vlaamse transporteurs blijkt immers dat een schamele 10 pct van deze klanten op 30 dagen of minder betaalt.

"Dit is een onhoudbare situatie, die verder zal versterkt worden door de kosten van de kilometerheffing vanaf 1 april 2016", klinkt het. "De tol zal namelijk binnen de 14 dagen moeten betaald worden. De Vlaamse transporteurs zullen daardoor nog meer moeten prefinancieren en voor sommige ondernemingen kan dit nefast zijn."

Uit de doorlichting van Graydon blijkt nog dat 15 pct van onze transportbedrijven af te rekenen heeft met een zeer hoog of verhoogd risico op faillissement. Voor die bedrijven dreigt onmiddellijk gevaar. Zowat 66 pct van de vervoerders vreest voor een verzwakking van hun concurrentiepositie ten aanzien van hun buitenlandse concurrenten. Bovendien verwacht 77 pct van de ondervraagden toenemende liquiditeitsproblemen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u