Cijfers wijzen niet noodzakelijk op verslechterd rijgedrag

 Cijfers wijzen niet noodzakelijk op verslechterd rijgedrag

"De cijfers van de politierechtbanken die uitwijzen dat er meer veroordelingen, meer vluchtmisdrijven en meer ongevallen onder invloed van alcohol zijn gebeurd in 2014 dan in 2013, mogen niet meteen geïnterpreteerd worden als symptomen van verslechterd rijgedrag." Dat zegt Kathleen Stinckens, politierechter in Leuven.

"De stijging van die cijfers kan immers ook verklaard worden, doordat er meer wordt gecontroleerd", zegt Kathleen Stinckens. "En ook de aard van de controles is gewijzigd. Vroeger werd bijvoorbeeld bij een controle gefocust en moest je alleen 'blazen', tegenwoordig worden ook de boorddocumenten gelijktijdig met de alcoholcontrole nagekeken. Daarbij kan dan ook aan het licht komen dat men rondrijdt zonder geldig rijbewijs, of terwijl het rijbewi js is ingetrokken. Je mag dus niet meteen concluderen dat hogere cijfers ook wijzen op slechtere prestaties op de weg."

Ook bij de interpretatie van de cijfers over de toename van vluchtmisdrijven mag men niet te kort door de bocht gaan. "Men zou deze cijfers moeten vergelijken met de cijfers van parketten over onopgehelderde vluchtmisdrijven om een goed beeld te krijgen van de tendens", aldus Kathleen Stinckens.

Gevraagd naar een reactie op de bedenking van BIVV-woordvoerder Koen Peeters die wat moeite heeft met de verschillende beoordelingen van eenzelfde verkeersovertreding in verschillende politierechtbanken, antwoordt de Leuvense politierechter. "Dat is een keuze die je als samenleving maakt: als je echt dezelfde straffen wil voor dezelfde overtredingen, dan moet je de sanctionering aan computers overlaten. Maar dan riskeert wie één keer een snelheidsboete kreeg, omdat hij onderweg was naar een spoeddienst dezelfde straf als wie al 20 keer op een snelheidsovertreding werd betrapt. Als mensen oordelen, dan laat je nu eenmaal toe dat ook irrationele omstandigheden in rekening worden gebracht."

BRUSSEL 07/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u