CD&V wil alle snelheidsborden weg

 CD&V wil alle snelheidsborden weg

CD&V vindt dat er te veel snelheidsborden langs gewest- en lokale wegen staan en wil ze daarom allemaal weghalen. Een bestuurder zou aan het type weg moeten kunnen afleiden hoe snel hij mag. Dat schrijft Het Nieuwsblad vrijdag.

Negentig is de norm op gewestwegen, maar dikwijls geldt een snelheidsbeperking van 70 km/u. Daardoor is telkens een verkeersbord nodig. "Bestuurders moeten daardoor meer naast de weg kijken dan voor zich uit. Dat kan niet de bedoeling zijn. De verwarring moet weg en daarom moeten de snelheidsborden weg", zegt Dirk de Kort (CD&V), initiatiefnemer van het voorstel. Binnen de bebouwde kom en op snelwegen moet niets veranderen.

De partij dient een conceptnota in bij de commissie Mobiliteit in het Vlaams Parlement. Enkel waar een afwijking nodig is van de snelheid of waar verwarring kan optreden, zou nog een bord geplaatst mogen worden. CD&V lanceert een nieuw principe om de bestuurder duidelijk te maken hoe snel hij mag rijden: op een niet verharde weg geldt 30 kilometer per uur, op een verharde weg 50, op een verharde weg met belijning en dikke witte strepen langs de weg 70, en op wegen met een middenberm 90.

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vindt het uitgangspunt van CD&V goed, maar vindt dat eerst onderzocht moet worden of de wegen wel geschikt zijn.

BRUSSEL 17/07 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u