Buschauffeur en busbegeleidster vrijgesproken na dodelijk busongeval

 Buschauffeur en busbegeleidster vrijgesproken na dodelijk busongeval

De correctionele rechtbank van Mechelen heeft vrijdag een buschauffeur en een busbegeleidster vrijgesproken van schuld aan een dodelijk ongeval. Een zevenjarige jongen was met het riempje van zijn turnzak aan de deur blijven haken, waardoor hij onder de wielen werd gesleurd en stierf.

Het ongeval gebeurde op 27 september 2011 in Willebroek. De zevenjarige Mohammed Amine Rahhali werd door de schoolbus overreden nadat hij aan de deur was blijven haken bij het afstappen. De politierechtbank had in eerste aanleg beslist nog dat de buschauffeur schuldig was aan een gebrek aan voorzichtigheid en veroordeelde hem tot een boete van 300 euro.

De rechtbank oordeelde vrijdag dat er geen sprake was van onopzettelijke doding. "De chauffeur heeft in zijn verklaringen altijd beweerd dat hij de jongen en zijn klasgenootje van de bus zag stappen en pas nadien de deuren sloot", motiveerde rechter Suzy Vanhoonacker het vonnis. "Vanuit zijn positie mocht hij ervan uitgaan dat er geen fysiek contact meer was tussen de jongen en de bus. Hij was zich van geen kwaad bewust toen hij de deur sloot en verder reed. Van onvoorzichtigheid is hier geen sprake."

Ook de busbegeleidster treft geen schuld. "Er is geen reden om aan te nemen dat zij de kinderen onvoldoende heeft geholpen bij het afstappen", aldus de rechter. "Deze dame was zeer toegewijd aan haar taak en is niet schuldig aan onopzettelijke doding." De school van de jongen werd eveneens vrijgesproken en treft geen verantwoordelijkheid.

"Dit is een uiterst pijnlijke zaak maar we hebben het dossier van A tot Z bekeken en moeten concluderen dat het gaat om een heel heel spijtig ongeval. Niemand is strafrechtelijk aansprakelijk, hoe moeilijk het ook is", besloot de rechter tegen de moeder van het kind, die na het vonnis instortte van ongeloof.

Even later sprak ze de aanwezig pers geëmotioneerd toe. "Ik had deze vrijspraak totaal niet verwacht en ben zeer aangedaan", klonk het. "Er is een duidelijke verantwoordelijkheid voor dit ongeval bij de chauffeur en de busbegeleidster. Dit ongeval had vermeden kunnen worden, men spreekt over een schoolbus met kinderen die hulp nodig hadden. Zij moesten waken over hun veiligheid! Door dit vonnis wordt de schuld van het overlijden van mijn zoon bij hemzelf en bij mij gelegd. Ik laat het hier niet bij en trek naar Cassatie, naar Den Haag of Straatsburg, maar ik ga door tot het einde, dat heb ik aan mijn zoon beloofd."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u