Burgerlijke rechtbank Leuven - Leuvense borden met parkeerverbod voor fietsers zijn illegaal

 Burgerlijke rechtbank Leuven - Leuvense borden met parkeerverbod voor fietsers zijn illegaal

De borden die de stad Leuven gebruikt om een parkeerverbod voor fietsers op te leggen zijn illegaal. Dat heeft de burgerlijke rechtbank van Leuven vrijdag beslist. Daarmee viel het doek over het proces dat Erik Daems namens de Fietsersbond aanspande tegen de stad Leuven.

Het Leuvense stadsbestuur keurde op 24 juni 2013 een aanpassing van het politiereglement over het plaatsen en verwijderen van rijwielen goed. Daartoe behoort een parkeerverbod voor fietsen op zestien locaties in en rond de binnenstad, aangegeven met speciale verkeersborden.

De burgerlijke rechtbank stelt vast dat "de bepalingen van het politiereglement die betrekking hebben op het parkeerverbod van rijwielen buiten de stallingen niet wettig zijn". En tevens dat "de borden over het plaatsen van die rijwielen niet reglementair zijn".

Leuven gebruikt drie verschillende borden: een verbod om rijwielen te plaatsen en het begin en het einde van de zone waar het verboden is om ze plaatsen of onbeheerd achter te laten. Die borden zijn een kopie van exemplaren in Nederland. Maar bij onze noorderburen zijn ze wel opgenomen in het nationale verkeersreglement en in België niet. Dat was precies het argument waarmee Erik Daems, secretaris van de Fietsersbond in Leuven, naar de rechter was gestapt: een gemeentebestuur heeft niet de bevoegdheid om eigen verkeersborden te maken.

"Deze borden wekken de indruk dat het om 'echte' verkeerstekens gaat", stelde de rechter. "Zeker met de bijhorende boodschap dat onbeheerde rijwielen onmiddellijk verwijderd worden. Het gebruik van onwettige verkeerstekens duidt op onzorgvuldig handelen."

Op basis van artikel 159 van de grondwet kan de rechtbank het politiereglement niet vernietigen. "Omdat de toepassing van het artikel de strijdige belangen van het politiereglement niet ongedaan maakt voor de andere burgers", stelt het vonnis. De rechtbank is ook niet bevoegd om de verwijdering van alle onwettige verkeersborden te bevelen.

Erik Daems triomfeerde met de uitspraak. "Leuven moet de nationale wegcode naleven. Bijsturing moet gebeuren via parlementaire, wetgevende initiatieven", stelde hij.

Louis Tobback (sp.a) respecteert de uitspraak van de rechter. "Als deze borden niet reglementair zijn, zullen we ze verwijderen", zei de burgemeester van Leuven in een reactie op het vonnis. Tobback beseft waarom: als de politie doorgaat met het ophalen van zogezegd verkeerd gestalde fietsen, kan het vanaf nu klachten regenen. "Maar we gaan zeker andere borden plaatsen. Want de wildgroei moet stoppen. Deze toestand kan niet blijven duren. Al een hele week zie ik dat voetgangers niet meer in parkings kunnen en dat de bussen aan het station niet meer kunnen draaien. Er zijn stallingen te kort en daar werken we aan. Maar het is toch niet omdat één parking volzit dat u het recht hebt om uw voertuig om het even waar achter te laten."

Tobback beraadt zich nog over een eventueel beroep tegen het vonnis. In afwachting wil hij de borden vervangen door exemplaren die wél wettelijk zijn. Maar het is allerminst duidelijk welke hij dan wel zou kúnnen gebruiken. Er bestaat namelijk geen nationaal verkeersbord dat het parkeren van fietsen verbiedt. Wel eentje dat verboden toegang voor fietsers gebiedt, maar daar blijft het bij. Voorlopig toch. Misschien lonkt Tobback naar zijn ambtsgenoot in Antwerpen.

Een soortgelijke discussie over het stationeren van quads belandde bij de Raad van State. Nog voor een uitspraak raakte het dossier achterhaald, toen op aangeven van Bart De Wever (N-VA) een parkeerverbod voor quads in de wegcode opgenomen werd.

LEUVEN 23/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u