Burgerlijke rechtbank Leuven - Leuvense borden met parkeerverbod voor fietsers zijn illegaal
Maandag 26 Oktober 2015

De borden die de stad Leuven gebruikt om een parkeerverbod voor fietsers op te leggen zijn illegaal. Dat heeft de burgerlijke rechtbank van Leuven vrijdag beslist. Daarmee viel het doek over het proces dat Erik Daems namens de Fietsersbond aanspande tegen de stad Leuven.
Het Leuvense stadsbestuur keurde op 24 juni 2013 een aanpassing van het politiereglement over het plaatsen en verwijderen van rijwielen goed. Daartoe behoort een parkeerverbod voor fietsen op zestien locaties in en rond de binnenstad, aangegeven met speciale verkeersborden.
De burgerlijke rechtbank stelt vast dat "de bepalingen van het politiereglement die betrekking hebben op het parkeerverbod van rijwielen buiten de stallingen niet wettig zijn". En tevens dat "de borden over het plaatsen van die rijwielen niet reglementair zijn".
Leuven gebruikt drie verschillende borden: een verbod om rijwielen te plaatsen en het begin en het einde van de zone waar het verboden is om ze plaatsen of onbeheerd achter te laten. Die borden zijn een kopie van exemplaren in Nederland. Maar bij onze noorderburen zijn ze wel opgenomen in het nationale verkeersreglement en in België niet. Dat was precies het argument waarmee Erik Daems, secretaris van de Fietsersbond in Leuven, naar de rechter was gestapt: een gemeentebestuur heeft niet de bevoegdheid om eigen verkeersborden te maken.
"Deze borden wekken de indruk dat het om 'echte' verkeerstekens gaat", stelde de rechter. "Zeker met de bijhorende boodschap dat onbeheerde rijwielen onmiddellijk verwijderd worden. Het gebruik van onwettige verkeerstekens duidt op onzorgvuldig handelen."
Op basis van artikel 159 van de grondwet kan de rechtbank het politiereglement niet vernietigen. "Omdat de toepassing van het artikel de strijdige belangen van het politiereglement niet ongedaan maakt voor de andere burgers", stelt het vonnis. De rechtbank is ook niet bevoegd om de verwijdering van alle onwettige verkeersborden te bevelen.
Erik Daems triomfeerde met de uitspraak. "Leuven moet de nationale wegcode naleven. Bijsturing moet gebeuren via parlementaire, wetgevende initiatieven", stelde hij.
Louis Tobback (sp.a) respecteert de uitspraak van de rechter. "Als deze borden niet reglementair zijn, zullen we ze verwijderen", zei de burgemeester van Leuven in een reactie op het vonnis. Tobback beseft waarom: als de politie doorgaat met het ophalen van zogezegd verkeerd gestalde fietsen, kan het vanaf nu klachten regenen. "Maar we gaan zeker andere borden plaatsen. Want de wildgroei moet stoppen. Deze toestand kan niet blijven duren. Al een hele week zie ik dat voetgangers niet meer in parkings kunnen en dat de bussen aan het station niet meer kunnen draaien. Er zijn stallingen te kort en daar werken we aan. Maar het is toch niet omdat één parking volzit dat u het recht hebt om uw voertuig om het even waar achter te laten."
Tobback beraadt zich nog over een eventueel beroep tegen het vonnis. In afwachting wil hij de borden vervangen door exemplaren die wél wettelijk zijn. Maar het is allerminst duidelijk welke hij dan wel zou kúnnen gebruiken. Er bestaat namelijk geen nationaal verkeersbord dat het parkeren van fietsen verbiedt. Wel eentje dat verboden toegang voor fietsers gebiedt, maar daar blijft het bij. Voorlopig toch. Misschien lonkt Tobback naar zijn ambtsgenoot in Antwerpen.
Een soortgelijke discussie over het stationeren van quads belandde bij de Raad van State. Nog voor een uitspraak raakte het dossier achterhaald, toen op aangeven van Bart De Wever (N-VA) een parkeerverbod voor quads in de wegcode opgenomen werd.
LEUVEN 23/10 (BELGA)
Actueel

Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer
De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.
Lees meer