Brusselse voetgangerszone is succesverhaal

 Brusselse voetgangerszone is succesverhaal

De langverwachte evaluatie van de nieuwe verkeerssituatie in de Brusselse vijfhoek is (bijna) over de hele lijn positief. Dat zeggen Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) en schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open Vld) maandag. Op de centrale lanen zijn meer voetgangers en fietsers geteld en van een 'mini-ring' rond de voetgangerszone is geen sprake. De problemen met zwerfvuil in de voetgangerszone raken opgelost en de luchtkwaliteit is verbeterd.

Uit tellingen blijkt dat het voetgangersverkeer 2,5 keer groter is dan voor het verkeersvrij maken van de centrale lanen. Het aantal fietsers verdubbelde tijdens het spitsuur 's morgens van 200 tot 414 en verhoogde 's avonds van 206 tot 315. Maar belangrijker voor het stadsbestuur is dat er een globale daling van de verkeersstromen in de Vijfhoek is en dat het verkeer merkbaar vlotter verloopt. Sommige kruispunten vormen nog een probleem, maar daar wordt aan gewerkt, belooft Ampe. Bovendien is het taxigebruik sinds de invoering van de verkeersvrije zone met 14 procent gestegen.

Door de plaatsing van 80 extra vuilnisbakken en de inzet van nieuwe veegmachines wordt het probleem van het zwerfvuil op de voetgangerzone, dat bij de start van de hervorming opdook, aangepakt. Uit cijfers van Leefmilieu Brussel blijkt tot slot dat de luchtvervuiling met 64 procent gedaald is in de voetgangerszone.

Er zijn echter nog enkele problemen. Zo zijn 400 parkeerplaatsen verdwenen tot ongenoegen van de buurtbewoners. Verschillende handelszaken klagen over een dalende omzet omdat ze moeilijk te bereiken zijn. De busverbindingen zijn nog niet ideaal, maar later deze week worden aanpassingen aangekondigd. Voorts is in de Anderlechtstraat een volksraadpleging aan de gang over de vraag of de straat één- of tweerichtingsverkeer moet worden, en wordt het afwachten hoe de aanpassingen vanaf dinsdag in de Lemonnierstraat (wordt opnieuw een tweerichtingstraat) en het Sint-Goriksplein (rijrichting verandert) zullen uitdraaien.

Bron: Belga


Actueel

 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
close menu 1u