Brusselse voetgangerszone is succesverhaal

 Brusselse voetgangerszone is succesverhaal

De langverwachte evaluatie van de nieuwe verkeerssituatie in de Brusselse vijfhoek is (bijna) over de hele lijn positief. Dat zeggen Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) en schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open Vld) maandag. Op de centrale lanen zijn meer voetgangers en fietsers geteld en van een 'mini-ring' rond de voetgangerszone is geen sprake. De problemen met zwerfvuil in de voetgangerszone raken opgelost en de luchtkwaliteit is verbeterd.

Uit tellingen blijkt dat het voetgangersverkeer 2,5 keer groter is dan voor het verkeersvrij maken van de centrale lanen. Het aantal fietsers verdubbelde tijdens het spitsuur 's morgens van 200 tot 414 en verhoogde 's avonds van 206 tot 315. Maar belangrijker voor het stadsbestuur is dat er een globale daling van de verkeersstromen in de Vijfhoek is en dat het verkeer merkbaar vlotter verloopt. Sommige kruispunten vormen nog een probleem, maar daar wordt aan gewerkt, belooft Ampe. Bovendien is het taxigebruik sinds de invoering van de verkeersvrije zone met 14 procent gestegen.

Door de plaatsing van 80 extra vuilnisbakken en de inzet van nieuwe veegmachines wordt het probleem van het zwerfvuil op de voetgangerzone, dat bij de start van de hervorming opdook, aangepakt. Uit cijfers van Leefmilieu Brussel blijkt tot slot dat de luchtvervuiling met 64 procent gedaald is in de voetgangerszone.

Er zijn echter nog enkele problemen. Zo zijn 400 parkeerplaatsen verdwenen tot ongenoegen van de buurtbewoners. Verschillende handelszaken klagen over een dalende omzet omdat ze moeilijk te bereiken zijn. De busverbindingen zijn nog niet ideaal, maar later deze week worden aanpassingen aangekondigd. Voorts is in de Anderlechtstraat een volksraadpleging aan de gang over de vraag of de straat één- of tweerichtingsverkeer moet worden, en wordt het afwachten hoe de aanpassingen vanaf dinsdag in de Lemonnierstraat (wordt opnieuw een tweerichtingstraat) en het Sint-Goriksplein (rijrichting verandert) zullen uitdraaien.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u