Brusselse voetgangerszone is succesverhaal

 Brusselse voetgangerszone is succesverhaal

De langverwachte evaluatie van de nieuwe verkeerssituatie in de Brusselse vijfhoek is (bijna) over de hele lijn positief. Dat zeggen Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) en schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open Vld) maandag. Op de centrale lanen zijn meer voetgangers en fietsers geteld en van een 'mini-ring' rond de voetgangerszone is geen sprake. De problemen met zwerfvuil in de voetgangerszone raken opgelost en de luchtkwaliteit is verbeterd.

Uit tellingen blijkt dat het voetgangersverkeer 2,5 keer groter is dan voor het verkeersvrij maken van de centrale lanen. Het aantal fietsers verdubbelde tijdens het spitsuur 's morgens van 200 tot 414 en verhoogde 's avonds van 206 tot 315. Maar belangrijker voor het stadsbestuur is dat er een globale daling van de verkeersstromen in de Vijfhoek is en dat het verkeer merkbaar vlotter verloopt. Sommige kruispunten vormen nog een probleem, maar daar wordt aan gewerkt, belooft Ampe. Bovendien is het taxigebruik sinds de invoering van de verkeersvrije zone met 14 procent gestegen.

Door de plaatsing van 80 extra vuilnisbakken en de inzet van nieuwe veegmachines wordt het probleem van het zwerfvuil op de voetgangerzone, dat bij de start van de hervorming opdook, aangepakt. Uit cijfers van Leefmilieu Brussel blijkt tot slot dat de luchtvervuiling met 64 procent gedaald is in de voetgangerszone.

Er zijn echter nog enkele problemen. Zo zijn 400 parkeerplaatsen verdwenen tot ongenoegen van de buurtbewoners. Verschillende handelszaken klagen over een dalende omzet omdat ze moeilijk te bereiken zijn. De busverbindingen zijn nog niet ideaal, maar later deze week worden aanpassingen aangekondigd. Voorts is in de Anderlechtstraat een volksraadpleging aan de gang over de vraag of de straat één- of tweerichtingsverkeer moet worden, en wordt het afwachten hoe de aanpassingen vanaf dinsdag in de Lemonnierstraat (wordt opnieuw een tweerichtingstraat) en het Sint-Goriksplein (rijrichting verandert) zullen uitdraaien.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u