Brusselse tunnels - CD&V Brussel kiest voor versnelde invoering slimme kilometerheffing, niet voor tunneltol
Donderdag 28 Januari 2016

CD&V Brussel kijkt voor de financiering van de renovatie van de Brusselse tunnels in de eerste plaats naar de versnelde invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens. De drie gewesten moeten hiervoor dringend rond de tafel gaan zitten, luidt het woensdag in een mededeling. Een tunneltol of een definitieve sluiting van de tunnels zien de christendemocraten niet zitten.
De Brusselse tunnels renoveren kost tussen 500 miljoen en 1 miljard euro. Voor de financiering moet voor CD&V Brussel worden ingezet op de versnelde invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens. Ook het bedrijfsleven is daarvoor vragende partij, luidt het. De partij ziet te veel nadelen aan een tolheffing die wordt betaald door de gebruikers van de Brusselse tunnels. Dat zou er toe leiden dat de wijken rond de tunnels dichtslibben met sluipverkeer. Wij willen leefbare wijken met daarin een minder prominente plaats voor de auto. Bovendien zijn - anders dan vaak vermoed wordt - niet de pendelaars, maar wel de Brusselaars de grootste gebruikers van de autotunnels".
Daarnaast moet er voor CD&V Brussel ook geïnvesteerd worden in een vlottere Brusselse mobiliteit. En dat door in te zetten op minder autogebruik. Auto- of ritdelen moet verder aangemoedigd worden, onder meer met 'high occupancy lanes' (rijvakken voorbehouden voor wie carpoolt). Daarnaast moet het fiscaal gunstregime voor bedrijfswagens ingeruild worden voor een mobiliteitsbudget.
Ook het bedrijfsleven kan een bijdrage leveren aan het ontwarren van de mobiliteitsknoop, met glijdende uren en telewerk. Of met het voorzien van een (elektrisch) wagenpark en bedrijfsfietsen. Verder zijn evidente investeringen nodig om de alternatieven voor de auto aantrekkelijker te maken: overstapparkings - ook in de twee andere gewesten -, fietspaden en fietssnelwegen, investeringen in de metroaanleg en in een snellere invoering van het GEN-netwerk, vindt CD&V Brussel.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 03 Mei 2023
GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer