Brusselse tunnels - CD&V Brussel kiest voor versnelde invoering slimme kilometerheffing, niet voor tunneltol

 Brusselse tunnels - CD&V Brussel kiest voor versnelde invoering slimme kilometerheffing, niet voor tunneltol

CD&V Brussel kijkt voor de financiering van de renovatie van de Brusselse tunnels in de eerste plaats naar de versnelde invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens. De drie gewesten moeten hiervoor dringend rond de tafel gaan zitten, luidt het woensdag in een mededeling. Een tunneltol of een definitieve sluiting van de tunnels zien de christendemocraten niet zitten.

De Brusselse tunnels renoveren kost tussen 500 miljoen en 1 miljard euro. Voor de financiering moet voor CD&V Brussel worden ingezet op de versnelde invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens. Ook het bedrijfsleven is daarvoor vragende partij, luidt het. De partij ziet te veel nadelen aan een tolheffing die wordt betaald door de gebruikers van de Brusselse tunnels. Dat zou er toe leiden dat de wijken rond de tunnels dichtslibben met sluipverkeer. Wij willen leefbare wijken met daarin een minder prominente plaats voor de auto. Bovendien zijn - anders dan vaak vermoed wordt - niet de pendelaars, maar wel de Brusselaars de grootste gebruikers van de autotunnels".

Daarnaast moet er voor CD&V Brussel ook geïnvesteerd worden in een vlottere Brusselse mobiliteit. En dat door in te zetten op minder autogebruik. Auto- of ritdelen moet verder aangemoedigd worden, onder meer met 'high occupancy lanes' (rijvakken voorbehouden voor wie carpoolt). Daarnaast moet het fiscaal gunstregime voor bedrijfswagens ingeruild worden voor een mobiliteitsbudget.

Ook het bedrijfsleven kan een bijdrage leveren aan het ontwarren van de mobiliteitsknoop, met glijdende uren en telewerk. Of met het voorzien van een (elektrisch) wagenpark en bedrijfsfietsen. Verder zijn evidente investeringen nodig om de alternatieven voor de auto aantrekkelijker te maken: overstapparkings - ook in de twee andere gewesten -, fietspaden en fietssnelwegen, investeringen in de metroaanleg en in een snellere invoering van het GEN-netwerk, vindt CD&V Brussel.

Bron: Belga


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u