Brusselse tunnels - CD&V Brussel kiest voor versnelde invoering slimme kilometerheffing, niet voor tunneltol

 Brusselse tunnels - CD&V Brussel kiest voor versnelde invoering slimme kilometerheffing, niet voor tunneltol

CD&V Brussel kijkt voor de financiering van de renovatie van de Brusselse tunnels in de eerste plaats naar de versnelde invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens. De drie gewesten moeten hiervoor dringend rond de tafel gaan zitten, luidt het woensdag in een mededeling. Een tunneltol of een definitieve sluiting van de tunnels zien de christendemocraten niet zitten.

De Brusselse tunnels renoveren kost tussen 500 miljoen en 1 miljard euro. Voor de financiering moet voor CD&V Brussel worden ingezet op de versnelde invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens. Ook het bedrijfsleven is daarvoor vragende partij, luidt het. De partij ziet te veel nadelen aan een tolheffing die wordt betaald door de gebruikers van de Brusselse tunnels. Dat zou er toe leiden dat de wijken rond de tunnels dichtslibben met sluipverkeer. Wij willen leefbare wijken met daarin een minder prominente plaats voor de auto. Bovendien zijn - anders dan vaak vermoed wordt - niet de pendelaars, maar wel de Brusselaars de grootste gebruikers van de autotunnels".

Daarnaast moet er voor CD&V Brussel ook geïnvesteerd worden in een vlottere Brusselse mobiliteit. En dat door in te zetten op minder autogebruik. Auto- of ritdelen moet verder aangemoedigd worden, onder meer met 'high occupancy lanes' (rijvakken voorbehouden voor wie carpoolt). Daarnaast moet het fiscaal gunstregime voor bedrijfswagens ingeruild worden voor een mobiliteitsbudget.

Ook het bedrijfsleven kan een bijdrage leveren aan het ontwarren van de mobiliteitsknoop, met glijdende uren en telewerk. Of met het voorzien van een (elektrisch) wagenpark en bedrijfsfietsen. Verder zijn evidente investeringen nodig om de alternatieven voor de auto aantrekkelijker te maken: overstapparkings - ook in de twee andere gewesten -, fietspaden en fietssnelwegen, investeringen in de metroaanleg en in een snellere invoering van het GEN-netwerk, vindt CD&V Brussel.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Dinsdag 17 Januari 2023

Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Motorfietsen moeten verplicht naar de keuring in het geval van een verkoop of na een verkeersongeval. De periodieke keuring is dan weer (voorlopig) niet van toepassing. Deze beslissing is er gekomen binnen het kader van het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan.

Lees meer
 Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Dinsdag 17 Januari 2023

Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Een nieuw wetsvoorstel heeft ervoor gezorgd dat je beroep kan aantekenen tegen de immobilisering van je voertuig wanneer je niet achter het stuur zat toen de overtreding werd begaan. U leest het goed: als je in een recent verleden jouw auto uitleende aan een vriend en die beging er een overtreding mee waardoor de wagen geïmmobiliseerd werd, beschikte je over geen enkele beroepsmogelijkheid bij een rechter met betrekking tot de beslissing tot weigering van de opheffing van de immobilisering van uw voertuig. De wetswijziging gaat van kracht vanaf 1 februari 2023.

Lees meer
 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
close menu 1u