Brusselse tunnels - CD&V Brussel kiest voor versnelde invoering slimme kilometerheffing, niet voor tunneltol

 Brusselse tunnels - CD&V Brussel kiest voor versnelde invoering slimme kilometerheffing, niet voor tunneltol

CD&V Brussel kijkt voor de financiering van de renovatie van de Brusselse tunnels in de eerste plaats naar de versnelde invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens. De drie gewesten moeten hiervoor dringend rond de tafel gaan zitten, luidt het woensdag in een mededeling. Een tunneltol of een definitieve sluiting van de tunnels zien de christendemocraten niet zitten.

De Brusselse tunnels renoveren kost tussen 500 miljoen en 1 miljard euro. Voor de financiering moet voor CD&V Brussel worden ingezet op de versnelde invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens. Ook het bedrijfsleven is daarvoor vragende partij, luidt het. De partij ziet te veel nadelen aan een tolheffing die wordt betaald door de gebruikers van de Brusselse tunnels. Dat zou er toe leiden dat de wijken rond de tunnels dichtslibben met sluipverkeer. Wij willen leefbare wijken met daarin een minder prominente plaats voor de auto. Bovendien zijn - anders dan vaak vermoed wordt - niet de pendelaars, maar wel de Brusselaars de grootste gebruikers van de autotunnels".

Daarnaast moet er voor CD&V Brussel ook geïnvesteerd worden in een vlottere Brusselse mobiliteit. En dat door in te zetten op minder autogebruik. Auto- of ritdelen moet verder aangemoedigd worden, onder meer met 'high occupancy lanes' (rijvakken voorbehouden voor wie carpoolt). Daarnaast moet het fiscaal gunstregime voor bedrijfswagens ingeruild worden voor een mobiliteitsbudget.

Ook het bedrijfsleven kan een bijdrage leveren aan het ontwarren van de mobiliteitsknoop, met glijdende uren en telewerk. Of met het voorzien van een (elektrisch) wagenpark en bedrijfsfietsen. Verder zijn evidente investeringen nodig om de alternatieven voor de auto aantrekkelijker te maken: overstapparkings - ook in de twee andere gewesten -, fietspaden en fietssnelwegen, investeringen in de metroaanleg en in een snellere invoering van het GEN-netwerk, vindt CD&V Brussel.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

Donderdag 16 Juni 2022

Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

De objectiviteitsclausule is een clausule die wettelijk aanwezig moet zijn in alle rechtsbijstandverzekeringspolissen. Maar wat is het doel ervan, wanneer kan er een beroep op worden gedaan en wat met de mogelijke kosten bij de toepassing ervan? De advocaten van Intolaw vatten in dit artikel samen wat u moet weten over de objectiviteitsclausule in België

Lees meer
 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
close menu 1u