Brusselse stadscentrum vroeger dan gepland verkeersvrij

 Brusselse stadscentrum vroeger dan gepland verkeersvrij

Deze zomer wordt een belangrijk deel van de Brusselse binnenstad verkeersvrij. De wijziging, die oorspronkelijk voorzien was voor 18 juli, zou nu al bij het begin van de zomervakantie ingaan.

Om in Brussel de op één na grootste verkeersvrije zone van Europa aan te leggen, zijn heel wat werken nodig. Naast het voorbereiden van nieuwe markering en straatsignalisatie, worden momenteel heel wat voetpaden bijgewerkt voor de doorgang van bussen op de gewijzigde buslijnen. Ook nieuwe haltes worden voorzien.

Volgens schepen van Mobiliteit en Openbare Werken van de stad Brussel Els Ampe (Open Vld) ziet het ernaar uit dat de acht maanden durende testfase, die eerst op 18 juli zou ingaan, vervroegd wordt. De exacte datum zal ze aanstaande maandag bekendmaken op een gezamenlijke persconferentie van de stad Brussel, de MIVB en het Brusselse Gewest. Dan krijgt de pers ook de simulaties te zien die aangeven welke wegen het extra verkeer zullen verwerken.

Van zodra de testfase ingaat, zijn de straten die op de kaart van de "comfortzone" in het lichtroze staan aangeduid verkeersvrij, behalve voor leveringen, vervoer van mensen die slecht te been zijn en garagehouders. De parkeerplaatsen in de Zuidlaan en de Anspachlaan mogen dus niet meer gebruikt worden. De zones in het donkerroze blijven toegankelijk voor het plaatselijk verkeer. De heraanleg van de straten zou pas in december van start gaan.

"We zitten al sinds december elke week samen met het Gewest en de MIVB om de noodzakelijke wijzigingen op te volgen", zegt Els Ampe. Volgens de schepen is die samenwerking een primeur: "Vroeger stelde één overheid de plannen op en gaf de andere een advies. Nu doen we alles van bij het begin samen."

BRUSSEL 14/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u