Brusselse regering werkt aantal hinderpalen voor eengemaakt parkeerbeleid weg

 Brusselse regering werkt aantal hinderpalen voor eengemaakt parkeerbeleid weg

De Brusselse regering gaat de parkeerordonnantie en het parkeerbesluit op een aantal punten aanpassen om de laatste hinderpalen naar een eengemaakt parkeerbeleid in het hoofdstedelijk gewest weg te nemen. Zo moeten niet langer alle gemeenteplannen in één keer worden goedgekeurd, zoals voorzien in het huidige besluit waardoor één gemeente alles kon blokkeren.

Het wordt ook eenvoudiger om parkeerkaarten aan te vragen die in meerdere gemeenten geldig zijn. De controle en inning van de parkeerretributies kan ook niet langer door privébedrijven gebeuren. Dat heeft minister van Mobiliteit Pascal Smet woensdag op de conferentie van de burgemeesters aangekondigd.

De 19 Brusselse gemeenten hebben eerder al tot 30 september de tijd gekregen om een parkeeractieplan dat in de lijn ligt van het parkeerbeleid van het gewest goed te keuren en de gevraagde verdeling in zones door te voeren. Voor een aangepast retributiereglement krijgen ze tijd tot 30 november. Vandaag hebben slechts zes gemeenten een parkeeractieplan en de meeste goedgekeurde retributiereglementen voldoen niet aan de gewestelijke regelgeving, stelt minister Smet in een mededeling.

Pascal Smet gaf de burgemeesters een overzicht van de aanpassingen die de Brusselse regering wil doorvoeren. Zo wordt het mogelijk dat de regering de parkeerplannen van de gemeenten één voor één goedkeurt. Het bestaande besluit voorziet dat de 19 plannen samen moeten worden goedgekeurd, zodat één gemeente al de rest kan blokkeren. In de nieuwe regeling kunnen de gemeenten die klaar zijn van start gaan met het nieuwe parkeerbeleid.

Daarnaast wordt het eenvoudiger om parkeerkaarten aan te vragen die in meerdere gemeenten geldig zijn. Voortaan reikt het parkeeragentschap, en niet langer de gemeenten, die kaarten uit. Onder meer hulpverleners, leraren, autodelers en kinderverzorgers zullen op die manier veel minder administratieve rompslomp ervaren.

BRUSSEL 11/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u