Brusselse regering werkt aantal hinderpalen voor eengemaakt parkeerbeleid weg

 Brusselse regering werkt aantal hinderpalen voor eengemaakt parkeerbeleid weg

De Brusselse regering gaat de parkeerordonnantie en het parkeerbesluit op een aantal punten aanpassen om de laatste hinderpalen naar een eengemaakt parkeerbeleid in het hoofdstedelijk gewest weg te nemen. Zo moeten niet langer alle gemeenteplannen in één keer worden goedgekeurd, zoals voorzien in het huidige besluit waardoor één gemeente alles kon blokkeren.

Het wordt ook eenvoudiger om parkeerkaarten aan te vragen die in meerdere gemeenten geldig zijn. De controle en inning van de parkeerretributies kan ook niet langer door privébedrijven gebeuren. Dat heeft minister van Mobiliteit Pascal Smet woensdag op de conferentie van de burgemeesters aangekondigd.

De 19 Brusselse gemeenten hebben eerder al tot 30 september de tijd gekregen om een parkeeractieplan dat in de lijn ligt van het parkeerbeleid van het gewest goed te keuren en de gevraagde verdeling in zones door te voeren. Voor een aangepast retributiereglement krijgen ze tijd tot 30 november. Vandaag hebben slechts zes gemeenten een parkeeractieplan en de meeste goedgekeurde retributiereglementen voldoen niet aan de gewestelijke regelgeving, stelt minister Smet in een mededeling.

Pascal Smet gaf de burgemeesters een overzicht van de aanpassingen die de Brusselse regering wil doorvoeren. Zo wordt het mogelijk dat de regering de parkeerplannen van de gemeenten één voor één goedkeurt. Het bestaande besluit voorziet dat de 19 plannen samen moeten worden goedgekeurd, zodat één gemeente al de rest kan blokkeren. In de nieuwe regeling kunnen de gemeenten die klaar zijn van start gaan met het nieuwe parkeerbeleid.

Daarnaast wordt het eenvoudiger om parkeerkaarten aan te vragen die in meerdere gemeenten geldig zijn. Voortaan reikt het parkeeragentschap, en niet langer de gemeenten, die kaarten uit. Onder meer hulpverleners, leraren, autodelers en kinderverzorgers zullen op die manier veel minder administratieve rompslomp ervaren.

BRUSSEL 11/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u