Brusselse meerderheid steunt gewijzigde parkingplan
Dinsdag 10 Maart 2015
De gemeenteraad van de stad Brussel heeft maandagavond meerderheid tegen oppositie de gewijzigde bestekken goedgekeurd voor de aanleg van vier ondergrondse parkings in de vijfhoek. De oppositie ving bot bij haar vraag naar de cijfers die aan de basis liggen van de plannen.
Het oorspronkelijke circulatieplan met vier nieuwe parkings werd begin december goedgekeurd in een druk bijgewoonde zitting van de gemeenteraad. Ook voor deze zitting was gemobiliseerd: een veertigtal tegenstanders paste net in de gemeenteraadszaal, maar buiten enkele verwijten naar burgemeester Yvan Mayeur (PS), was de sfeer een stuk rustiger dan de vorige keer. Op de agenda stond, naast technische wijzigingen, de bouw van een ondergrondse parking in de Brigittinenstraat. Die komt er nadat het schepencollege terugkwam op de beslissing om een parking aan te leggen onder het Vossenplein.
De oppositie was unaniem in haar vraag naar becijferde studies die de nood van de nieuwe parkings aantonen. "We krijgen geen onderliggende plannen", stelde N-VA gemeenteraadslid Johan Van den Driessche vast. "Als ze bestaan, waarom krijgen we ze dan niet? En als ze niet bestaan, is dat nog verontrustender. Het college zal op den duur volledig alleen staan met deze beslissing en dat is geen goede zaak voor de stad."
Volgens schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open Vld) verdwijnt een plaats bovengronds voor elke plaats die er ondergronds bijkomt. Burgemeester Mayeur verwees naar een brief waarin verschillende handelaars in de Hoogstraat en de Blaasstraat hun steun voor de parkings uitspraken. De vraag lijkt hoe breedgedragen die steun is.
BRUSSEL 09/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer