Brusselse kilometerheffing is niets anders dan een forse belastingverhoging (Unizo)

 Brusselse kilometerheffing is niets anders dan een forse belastingverhoging (Unizo)

De kilometerheffing die de Brusselse regering wil invoeren is een "forse belastingverhoging die geen rekening houdt met de economische impact". Dat stelt Unizo donderdag in een mededeling. De ondernemersorganisatie stelt zich vragen over het toepassingsgebied - de heffing zou in tegenstelling tot in Vlaanderen en Wallonië gelden voor het volledige netwerk - en maakt zich zorgen over de voorgestelde tarieven.

"Een voertuig van 3,5 ton met een euronorm 3 motor dat jaarlijks 15.000 kilometer op gemeentewegen rijdt, kost volgens de voorgestelde tarieven bijna 4.700 euro. Dat is bijna het driedubbele van een gelijkaardig voertuig in Vlaanderen of Wallonië. Bovendien betaal je voor dat voertuig vandaag maar enkele honderden euro verkeersbelasting. Dit kun je moeilijk een budgetneutrale benadering noemen", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

De voorgestelde tarieven zijn volgens Unizo buiten alle proporties. Ze zijn een regelrechte aanslag op de concurrentiepositie van de Brusselse bedrijven, die samen met de bewoners de rekening voor de duurdere belevering van de stad zullen moeten betalen.

Volgens de organisatie zal de kilometerheffing geen enkel effect hebben op het fileprobleem, net omdat de heffing niet geldt voor personenwagens. Unizo dringt daarom aan op een drastische daling van de tarieven en een inperking van het wegennet waarop de heffing van toepassing is.

Volgens Unizo is er onder de gewesten een verdeelsleutel afgesproken over de verdeling van de opbrengsten van de heffing. Het is dus niet zo dat Brussel de gemeentewegen moet meenemen in het traject omdat de heffing anders te weinig zou opbrengen. Tot slot eist Unizo flankerende en overgangsmaatregelen met aandacht voor alle bedrijven die de impact van de kilometerheffing zullen voelen. Ze benadrukt dat de invoering van de kilometerheffing enkel kan als een overgangsfase naar een kilometerheffing voor alle wegvervoer, dus ook voor personenwagens. Ook de Economisch Sociale Raad van het Brussels Gewest bracht hierover een advies uit, met grotendeels dezelfde bezwaren, luidt het nog in de mededeling.

BRUSSEL 26/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u