Brusselse kilometerheffing is niets anders dan een forse belastingverhoging (Unizo)
Vrijdag 27 Maart 2015
De kilometerheffing die de Brusselse regering wil invoeren is een "forse belastingverhoging die geen rekening houdt met de economische impact". Dat stelt Unizo donderdag in een mededeling. De ondernemersorganisatie stelt zich vragen over het toepassingsgebied - de heffing zou in tegenstelling tot in Vlaanderen en Wallonië gelden voor het volledige netwerk - en maakt zich zorgen over de voorgestelde tarieven.
"Een voertuig van 3,5 ton met een euronorm 3 motor dat jaarlijks 15.000 kilometer op gemeentewegen rijdt, kost volgens de voorgestelde tarieven bijna 4.700 euro. Dat is bijna het driedubbele van een gelijkaardig voertuig in Vlaanderen of Wallonië. Bovendien betaal je voor dat voertuig vandaag maar enkele honderden euro verkeersbelasting. Dit kun je moeilijk een budgetneutrale benadering noemen", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.
De voorgestelde tarieven zijn volgens Unizo buiten alle proporties. Ze zijn een regelrechte aanslag op de concurrentiepositie van de Brusselse bedrijven, die samen met de bewoners de rekening voor de duurdere belevering van de stad zullen moeten betalen.
Volgens de organisatie zal de kilometerheffing geen enkel effect hebben op het fileprobleem, net omdat de heffing niet geldt voor personenwagens. Unizo dringt daarom aan op een drastische daling van de tarieven en een inperking van het wegennet waarop de heffing van toepassing is.
Volgens Unizo is er onder de gewesten een verdeelsleutel afgesproken over de verdeling van de opbrengsten van de heffing. Het is dus niet zo dat Brussel de gemeentewegen moet meenemen in het traject omdat de heffing anders te weinig zou opbrengen. Tot slot eist Unizo flankerende en overgangsmaatregelen met aandacht voor alle bedrijven die de impact van de kilometerheffing zullen voelen. Ze benadrukt dat de invoering van de kilometerheffing enkel kan als een overgangsfase naar een kilometerheffing voor alle wegvervoer, dus ook voor personenwagens. Ook de Economisch Sociale Raad van het Brussels Gewest bracht hierover een advies uit, met grotendeels dezelfde bezwaren, luidt het nog in de mededeling.
BRUSSEL 26/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer