Brusselse kilometerheffing is niets anders dan een forse belastingverhoging (Unizo)
Vrijdag 27 Maart 2015

De kilometerheffing die de Brusselse regering wil invoeren is een "forse belastingverhoging die geen rekening houdt met de economische impact". Dat stelt Unizo donderdag in een mededeling. De ondernemersorganisatie stelt zich vragen over het toepassingsgebied - de heffing zou in tegenstelling tot in Vlaanderen en Wallonië gelden voor het volledige netwerk - en maakt zich zorgen over de voorgestelde tarieven.
"Een voertuig van 3,5 ton met een euronorm 3 motor dat jaarlijks 15.000 kilometer op gemeentewegen rijdt, kost volgens de voorgestelde tarieven bijna 4.700 euro. Dat is bijna het driedubbele van een gelijkaardig voertuig in Vlaanderen of Wallonië. Bovendien betaal je voor dat voertuig vandaag maar enkele honderden euro verkeersbelasting. Dit kun je moeilijk een budgetneutrale benadering noemen", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.
De voorgestelde tarieven zijn volgens Unizo buiten alle proporties. Ze zijn een regelrechte aanslag op de concurrentiepositie van de Brusselse bedrijven, die samen met de bewoners de rekening voor de duurdere belevering van de stad zullen moeten betalen.
Volgens de organisatie zal de kilometerheffing geen enkel effect hebben op het fileprobleem, net omdat de heffing niet geldt voor personenwagens. Unizo dringt daarom aan op een drastische daling van de tarieven en een inperking van het wegennet waarop de heffing van toepassing is.
Volgens Unizo is er onder de gewesten een verdeelsleutel afgesproken over de verdeling van de opbrengsten van de heffing. Het is dus niet zo dat Brussel de gemeentewegen moet meenemen in het traject omdat de heffing anders te weinig zou opbrengen. Tot slot eist Unizo flankerende en overgangsmaatregelen met aandacht voor alle bedrijven die de impact van de kilometerheffing zullen voelen. Ze benadrukt dat de invoering van de kilometerheffing enkel kan als een overgangsfase naar een kilometerheffing voor alle wegvervoer, dus ook voor personenwagens. Ook de Economisch Sociale Raad van het Brussels Gewest bracht hierover een advies uit, met grotendeels dezelfde bezwaren, luidt het nog in de mededeling.
BRUSSEL 26/03 (BELGA)
Actueel

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer
Maandag 23 Juni 2025
Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.
Lees meer