Brusselse handelaars vechten voetgangerszone aan bij Raad van State
Dinsdag 15 Maart 2016
Verschillende handelaars uit het centrum van Brussel stappen naar de Raad van State om de definitieve inrichting van de voetgangerszone aan te vechten. Dat hebben ze dinsdag op een persconferentie aangekondigd.
De acht maanden durende testfase van de voetgangerszone op en rond de Anspachlaan liep eind februari af. In de loop van maart gaan de werken voor de definitieve bestemming van de voetgangerszone van start.
De handelaars van het centrum gaan de stedenbouwkundige vergunning voor die werken aanvechten bij de Raad van State. De handelaars binnen en rond de voetgangerszone ervaren veel negatieve gevolgen. Ze zien hun omzet naar verluidt gemiddeld met 20 à 25 pct dalen en vinden dat de stad Brussel liegt in haar informatiecampagnes. Ze klagen ook over het ontbreken van een optimalisatie van het openbaar vervoer en de overlast op de mini-ring.
"Dit huidige model van de voetgangerszone is niet leefbaar. Het westen van de Vijfhoek moet nu al het verkeer opvangen. De files op de mini-ring en de bijkomende uitlaatgassen en het lawaai zijn ondraaglijk geworden", vertelt Valerie Berckmans, winkeluitbaatser in de Arteveldestraat.
Nadat hun eerdere voorstellen niet opgenomen werden door schepen van Mobiliteit Els Ampe, stappen de handelaars nu naar de Raad van State. Daar eisen ze naast de intrekking van de stedenbouwkundige vergunning een onafhankelijke impactstudie waarbij er werkelijk overleg wordt gepleegd met de handelaars en bewoners.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer