Brussel opent eerste spiegelafstelplaats voor vrachtwagens

 Brussel opent eerste spiegelafstelplaats voor vrachtwagens

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft in de Brusselse deelgemeente Haren de eerste spiegelafstelplaats van het hoofdstedelijke gewest geopend, in aanwezigheid van Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). In 2013 kende het aantal slachtoffers van dodehoekongevallen in ons land weer een stijging.

In 2013 waren 39 fietsers, bromfietsers of motorrijders betrokken bij een ongeval met een vrachtwagen die naar rechts afdraaide. Van 2005 tot 2010 daalde het aantal dodehoekongevallen stelselmatig. Sindsdien volgde een stagnering met een terugval in 2012 en in 2013 dus opnieuw een stijging.

Vlaanderen telt meer dan twintig plaatsen waar vrachtwagens hun spiegels kunnen afstellen, veelal bij transportbedrijven. De parking van het BIVV in Haren krijgt nu de eerste Brusselse spiegelafstelplaats. Jaarlijks komen er ongeveer 250 vrachtwagens naar de verplichte keuring en nu kan dus ook hun dode hoek getest worden. Daarvoor moeten de chauffeurs hun vrachtwagen tussen twee lijnen parkeren. De grondoppervlakte naast de vrachtwagen is verdeeld in afgelijnde gekleurde vakken, waarvan de bestuurders aangeven of ze zichtbaar zijn.

Ondanks de vele afstelplaatsen vielen 38 van de 39 slachtoffers vorig jaar in Vlaanderen. "Dat komt omdat er in Vlaanderen ook veel meer fietsers zijn", zegt Koen Peeters van het BIVV. "Daarnaast zijn het niet enkel de in Vlaanderen gecontroleerde vrachtwagens die de ongevallen veroorzaken."

Staatssecretaris Debaets geeft aan dat de tekortkomingen deels kunnen worden opgevangen door een anticiperend gedrag van alle weggebruikers. Vrachtwagenchauffeurs moeten een defensieve rijstijl hanteren en extra uitkijken bij manoeuvres, fietsers moeten oogcontact proberen te houden met de chauffeurs, de dode hoek vermijden en zichtbare, reflecterende kledij dragen.

BRUSSEL 05/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u