Brussel moet opbrengst kilometerheffing vrachtwagens herinvesteren in mobiliteit
Maandag 25 Januari 2016
De Brusselse regering buigt zich donderdag over de verdeling van de opbrengst van de kilometerheffing op vrachtwagens die vanaf april 2016 wordt geïnd. Technologiefederatie Agoria, de ondernemersorganisatie Beci en handels- en dienstenfederatie Comeos willen dat de regering de opbrengsten van deze heffing volledig herinvesteert in een intelligent mobiliteitsbeleid naar het beeld van een Smart City.
Uit een recente enquête van Agoria bleek nog dat zes op de tien Brusselse ondernemingen door mobiliteitsproblemen moeilijker personeel vinden en delokalisatie uit Brussel overwegen. "Smart Cities hebben een intelligent mobiliteitsbeleid. Intelligente verkeerslichten, oprichting van een mobiliteitslaboratorium, planning van het mobiliteitsbeleid op gewestelijk en grootstedelijk niveau, coördinatie van de verkeersinformatie, intelligente kilometerheffing: het zijn enkele van de elementen die in een totaalplan moeten worden geïntegreerd. Bovendien zijn er in Brussel heel wat bedrijven actief die technologische instrumenten voor zo'n plan kunnen aanreiken", zeggen Agoria, Beci en Comeos.
De drie organisaties vragen dat de regering ook investeert in grotere infrastructuurwerken, zoals de verdere uitbouw van het openbaar vervoer, fietssnelwegen en het onderhoud van de autotunnels. De opbrengsten van een toekomstige intelligente kilometerheffing voor personenwagens moeten bijdragen aan die plannen.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer