Brugge zet stap naar verkeersvrije binnenstad
Woensdag 16 September 2015

Brugge neemt een belangrijke stap naar een verkeersluwe, en mogelijk zelfs een verkeersvrije, binnenstad. Dat maakt deel uit van het nieuwe mobiliteitsplan dat dinsdag voorgesteld werd op de Brugse gemeenteraad. De coalitie kreeg zelfs steun van de oppositie, al bleken N-VA en Vlaams Belang koele minnaars.
Brugge presenteerde enkele weken geleden een gloednieuw mobiliteitsplan van 268 pagina's. Dat voorziet onder meer in een nieuw parkeerbeleid in het centrum en in de randgemeenten en meer kleine bussen, maar vooral de plannen voor een verkeersluwe binnenstad vallen op.
In een eerste fase zouden de winkelstraten op zaterdag, en op de koopzondagen, verkeersvrij worden gemaakt. In een tweede fase zou de Katelijnestraat worden meegenomen in het project en in derde fase zou de mogelijkheid ook bekeken worden om het systeem uit te breiden naar weekdagen en naar andere straten.
Ook zwaar verkeer zou gebannen worden. Vrachtwagens van meer dan 7,5 ton zouden compleet geweerd worden, de rest krijgt enkel toegang tussen 6 uur en 10 uur, zowel 's morgens als 's avonds.
N-VA haalde zwaar uit en vreesde dat de middenstand zal geraakt worden door de maatregelen. "Op die manier gaan we een nieuw Bokrijk maken", aldus fractieleidster Ann Soete. Open VLD, bij monde van Mercedes Van Volcem, poneerde ruim een half uur lang bezorgdheden, maar toonde zich wel een voorstander van verkeersluwe straten, net zoals meerderheidspartij CD&V die echter niet wil weten van een volledig verkeersvrije binnenstad. Dat ontging Groen niet. "Dit is een wankele oefening tussen de twee coalitiepartners", aldus Sammy Roelant die algemeen genomen positief was. Vlaams Belang onthield zich van deze eerste kennisname.
Bevoegd schepen Annick Lambrecht (sp.a) was tevreden met de steun die ze uit verschillende hoeken kreeg. "We gaan hiermee naar de burger en naar verschillende adviesraden, ook naar de milieuraad", gaf ze achteraf mee. "We geloven rotsvast dat het beter kan in Brugge."
BRUGGE 15/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer