Brugge zet stap naar verkeersvrije binnenstad

 Brugge zet stap naar verkeersvrije binnenstad

Brugge neemt een belangrijke stap naar een verkeersluwe, en mogelijk zelfs een verkeersvrije, binnenstad. Dat maakt deel uit van het nieuwe mobiliteitsplan dat dinsdag voorgesteld werd op de Brugse gemeenteraad. De coalitie kreeg zelfs steun van de oppositie, al bleken N-VA en Vlaams Belang koele minnaars.

Brugge presenteerde enkele weken geleden een gloednieuw mobiliteitsplan van 268 pagina's. Dat voorziet onder meer in een nieuw parkeerbeleid in het centrum en in de randgemeenten en meer kleine bussen, maar vooral de plannen voor een verkeersluwe binnenstad vallen op.

In een eerste fase zouden de winkelstraten op zaterdag, en op de koopzondagen, verkeersvrij worden gemaakt. In een tweede fase zou de Katelijnestraat worden meegenomen in het project en in derde fase zou de mogelijkheid ook bekeken worden om het systeem uit te breiden naar weekdagen en naar andere straten.

Ook zwaar verkeer zou gebannen worden. Vrachtwagens van meer dan 7,5 ton zouden compleet geweerd worden, de rest krijgt enkel toegang tussen 6 uur en 10 uur, zowel 's morgens als 's avonds.

N-VA haalde zwaar uit en vreesde dat de middenstand zal geraakt worden door de maatregelen. "Op die manier gaan we een nieuw Bokrijk maken", aldus fractieleidster Ann Soete. Open VLD, bij monde van Mercedes Van Volcem, poneerde ruim een half uur lang bezorgdheden, maar toonde zich wel een voorstander van verkeersluwe straten, net zoals meerderheidspartij CD&V die echter niet wil weten van een volledig verkeersvrije binnenstad. Dat ontging Groen niet. "Dit is een wankele oefening tussen de twee coalitiepartners", aldus Sammy Roelant die algemeen genomen positief was. Vlaams Belang onthield zich van deze eerste kennisname.

Bevoegd schepen Annick Lambrecht (sp.a) was tevreden met de steun die ze uit verschillende hoeken kreeg. "We gaan hiermee naar de burger en naar verschillende adviesraden, ook naar de milieuraad", gaf ze achteraf mee. "We geloven rotsvast dat het beter kan in Brugge."

BRUGGE 15/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u