Bord waarmee school in Haaltert bestuurders aanmaant 'slow' te rijden kan niet
Dinsdag 15 Maart 2016
Vlaams Onderwijsminister Hilde Crevits laat de basisschool Sint-Gorik in Haaltert weten dat de borden aan de schoolpoort waarmee de directie bestuurders aanmaant 'slow' te rijden omwille van de taalwetgeving niet kan. Dat blijkt uit het antwoord van de minister op een schriftelijke vraag van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang).
Crevits verwijst in haar antwoord naar adviezen van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht waaruit blijkt dat berichten en mededelingen uitgaande van schooloverheden administratieve handelingen zijn in de zin van de bestuurstaalwet. "Als mededeling aan het publiek moeten borden die scholen bij hun ingang plaatsen in het Nederlands zijn", aldus de minister.
"Het is uiteraard positief dat de school in het kader van verkeersveiligheid in de schoolomgeving het initiatief neemt om de weggebruikers aan te zetten tot het matigen van de snelheid. Ik ga ervan uit dat men dit bord met de beste bedoelingen heeft gezet en dat men zich niet bewust was van de bestuurstaalregeling", aldus de minister.
In een reactie stelt directeur Piet Vanderoost van Sint-Gorik dat de directie bij de bestelling van de borden bij een Nederlandse firma niet op voorhand wist dat er 'slow' op stond. "Ons interesseerde vooral dat die borden de vorm hadden van kleine kindjes, omdat we dachten dat autobestuurders hierdoor voorzichtiger zouden gaan rijden." De borden zijn inmiddels echter gestolen en er is zeker dit schooljaar geen budget meer om er nieuwe aan te kopen.
Vanderoost is blij met het feit dat de borden commotie veroorzaken in het Vlaamse parlement. "Hierdoor hebben we ons doel bereikt, met name aandacht vragen voor de veiligheid van kinderen in schoolomgevingen. We zullen ons gaan bevragen of dergelijke borden van levensgrote kinderen ook bestaan met Nederlandstalige bewoording."
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer