"BOB-campagnes mogen niet verdwijnen" (Bart Somers)

 "BOB-campagnes mogen niet verdwijnen" (Bart Somers)

Vlaams liberaal fractieleider Bart Somers (Open VLD) roept minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op om de BOB-campagnes niet verloren te laten gaan. "Het is een sterk merk, dat werkt en tot in het buitenland bekend is. Dit mag niet door institutionele discussies verloren gaan", stelt de Mechelse burgemeester.

Zaterdag bleek dat na 20 jaar mogelijk het einde dreigt van de BOB-campagnes, die door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zijn bedacht tegen rijden onder invloed. Aanleiding is de verplaatsing van de mediacampagnes van het federale naar het Vlaamse niveau, waar minister Weyts verkoos met een aanbesteding te werken. Het BIVV stelde dat het eigenaar is van het merk. Het deed een voorstel, maar kreeg naar eigen zeggen nog geen antwoord.

Bij N-VA-regeringspartner Open VLD reageert Vlaams fractieleider Bart Somers op de discussie: "We weten dat we met minister Ben Weyts een bondgenoot en medestander hebben in de strijd tegen alcoholmisbruik en voor meer verkeersveiligheid. Ik zou het onbegrijpelijk vinden dat de BOB-campagnes, die mensenlevens redden, verloren zouden gaan door een splitsingsdiscussie. Ik wil dus oproepen om te geloven in samenwerkingsfederalisme, en ervoor te zorgen dat de campagnes kunnen blijven bestaan met de knowhow van de mensen die dat hebben uitgewerkt."

Somers begrijpt dat het BIVV op de eigendom van diens BOB-merk staat. "Het BIVV krijgt overheidsgeld, maar ook privaat geld. Heel wat verzekeringsmaatschappijen dragen bij omdat ze weten dat minder alcoholmisbruik tot minder ongevallen en dus tot minder kosten leidt. Men heeft het liefst een nationale campagne, hoewel het BIVV daarin ook regionale acccenten wil leggen."

"We moeten zoeken naar een oplossing die meer verbindt dan verdeelt", aldus Somers, die de minister volgende week vanuit zijn fractie wil bevragen.

ANTWERPEN 14/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u