"BOB-campagnes mogen niet verdwijnen" (Bart Somers)
Donderdag 19 Maart 2015

Vlaams liberaal fractieleider Bart Somers (Open VLD) roept minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op om de BOB-campagnes niet verloren te laten gaan. "Het is een sterk merk, dat werkt en tot in het buitenland bekend is. Dit mag niet door institutionele discussies verloren gaan", stelt de Mechelse burgemeester.
Zaterdag bleek dat na 20 jaar mogelijk het einde dreigt van de BOB-campagnes, die door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zijn bedacht tegen rijden onder invloed. Aanleiding is de verplaatsing van de mediacampagnes van het federale naar het Vlaamse niveau, waar minister Weyts verkoos met een aanbesteding te werken. Het BIVV stelde dat het eigenaar is van het merk. Het deed een voorstel, maar kreeg naar eigen zeggen nog geen antwoord.
Bij N-VA-regeringspartner Open VLD reageert Vlaams fractieleider Bart Somers op de discussie: "We weten dat we met minister Ben Weyts een bondgenoot en medestander hebben in de strijd tegen alcoholmisbruik en voor meer verkeersveiligheid. Ik zou het onbegrijpelijk vinden dat de BOB-campagnes, die mensenlevens redden, verloren zouden gaan door een splitsingsdiscussie. Ik wil dus oproepen om te geloven in samenwerkingsfederalisme, en ervoor te zorgen dat de campagnes kunnen blijven bestaan met de knowhow van de mensen die dat hebben uitgewerkt."
Somers begrijpt dat het BIVV op de eigendom van diens BOB-merk staat. "Het BIVV krijgt overheidsgeld, maar ook privaat geld. Heel wat verzekeringsmaatschappijen dragen bij omdat ze weten dat minder alcoholmisbruik tot minder ongevallen en dus tot minder kosten leidt. Men heeft het liefst een nationale campagne, hoewel het BIVV daarin ook regionale acccenten wil leggen."
"We moeten zoeken naar een oplossing die meer verbindt dan verdeelt", aldus Somers, die de minister volgende week vanuit zijn fractie wil bevragen.
ANTWERPEN 14/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer