BOB blijft bestaan (Weyts)
Donderdag 19 Maart 2015
BOB blijft bestaan. Maar of nieuwe BOB-campagnes zullen uitgevoerd worden door het BIVV, de huidige eigenaar van het BOB-concept, of door een ander bureau, zal moeten blijken uit een aanbesteding. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) woensdag in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Marino Keulen (Open Vld), Lorin Parys (N-VA) en An Christiaens (CD&V).
Sinds begin dit jaar zijn het de gewesten die campagnes rond verkeersveiligheid en dus ook dronken rijden moeten organiseren. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), dat samen met de Belgische Brouwers eigenaar is van het BOB-concept, heeft de gewesten een voorstel gedaan over het gebruik van het BOB-concept.
De voorbije dagen doken bezorgdheden op over het voortbestaan van de BOB-campagnes. Vlaams minister Weyts verzekerde woensdag in het Vlaams Parlement dat BOB zal blijven bestaan. Er is overleg geweest met de administraties van de andere gewesten en iedereen wil het BOB-concept behouden.
Maar uit juridisch advies blijkt dat de wet op de overheidsopdrachten moet gevolgd worden en dat er een aanbesteding moet komen. Het is dan afwachten wie er als beste uit de bus komt. "Ofwel is dat het BIVV ofwel is dat een ander bureau en moeten we met het BIVV het gebruiksrecht vragen voor het BOB-concept." "
Dus BOB blijft. Of het zal worden uitgevoerd door het BIVV of door een ander bureau zal moeten blijken uit onafhankelijk onderzoek", aldus Weyts.
BRUSSEL 18/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer