BIVV heeft gewesten voorstel gedaan over voortzetting BOB-campagnes

 BIVV heeft gewesten voorstel gedaan over voortzetting BOB-campagnes

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft de gewesten tijdens een ontmoeting in februari een voorstel gedaan over het gebruik van het BOB-concept, waarvan het samen met de Belgische brouwers eigenaar van is. Dat verklaarde gedelegeerd bestuurder Karine Genoe woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur.

De zesde staatshervorming voorziet in een overdracht van een aantal belangrijke bevoegdheden inzake verkeersveiligheid, onder meer de preventie en sensibilisering. Dat stelt meteen een van de meest gekende preventiecampagnes rond het rijden onder invloed, de BOB-campagne, in vraag.

Het BIVV, een privaatrechtelijke vereniging, wil het merk niet loslaten, maar is bereid om met de gewesten samen te werken. Het voorstel, dat het BIVV samen met federale minister van Mobiliteit Jacqueline Galant formuleerde, vertrekt van een "uniform concept" voor het hele Belgische grondgebied, met de mogelijkheid om eigen regionale accenten en acties te organiseren. Elk gewest zal betrokken worden bij het vastleggen van de campagne.

"We willen niet concurreren met de nieuwe instellingen. We zijn een dienstverlener en blijven op de achtergrond, terwijl we in het verleden op het voorplan actief waren. De doelstelling is niet een BIVV-campagne voeren, maar wel een campagne tegen het rijden onder invloed", zei Karine Genoe. Uniformiteit levert volgens haar schaalvoordeel op, maar is ook van belang voor de relaties met de sponsors zoals de verzekeringsmaatschappijen.

De BOC-campagnes vinden traditioneel plaats in juni en tijdens de eindejaarsperiode en kosten jaarlijks 500.000 euro. BRUSSEL 04/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u