Bijna vier procent bestuurders positief tijdens West-Vlaams BOB-campagne
Maandag 18 Januari 2016
Tussen 27 november en eind december 2015 had 3,85 procent van de gecontroleerde bestuurders op West-Vlaamse wegen teveel gedronken. Die cijfers geeft provinciegouverneur Carl Decaluwé mee, naar aanleiding van de controleactie "Een weekend zonder alcohol achter het stuur". Decaluwé bezocht zaterdagavond een controle in Roeselare, omdat de cijfers daar de jongste weken opvallend slecht waren.
Decaluwé zet sterk in op verkeersveiligheid. Begin december organiseert West-Vlaanderen, samen met Oost-Vlaanderen, de Verkeersveilige Nachten. Die gaven traditioneel de aftrap van de BOB-campagne die dit jaar aan zijn twintigste jaargang toe is. "De resultaten in dat openingsweekend waren niet goed. 5,1 procent had te veel gedronken", herinnert Decaluwé .
In de laatste maand van het jaar zijn in West-Vlaanderen 17.184 testen uitgevoerd. 212 bestuurders kregen een waarschuwing, 449 hadden een glas teveel op, goed voor 3,85 procent. "Vooral in Roeselare waren de cijfers opvallend, tot 17 procent", aldus Decaluwé. "Het is dus niet toevallig dat we naar hier komen, omdat de campagne hier extra aandacht verdient", aldus Decaluwé.
De nationale BOB-actie "Een weekend zonder alcohol achter het stuur" loopt van vrijdagavond tot maandagochtend 18 januari. De actie wordt georganiseerd door de politiediensten, met steun van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). West-Vlaanderen ondersteunt die actie. Dertien van de negentien politiezones doen mee. "De BOB-campagne is een heel mooie actie", aldus Decaluwé die de slogan "Een beetje BOB bestaat niet. De echte BOB heeft nul op" onderstreept. "We roepen ook passagiers op om niet mee te rijden als ze zien dat de zogenaamde BOB toch teveel gedronken heeft. Die "fake" BOB's moeten er ook uit", besluit de gouverneur.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer