Bijna maandelijks een dode aan overweg door niet respecteren wegcode

 Bijna maandelijks een dode aan overweg door niet respecteren wegcode

Infrabel heeft vorig jaar 45 ongevallen vastgesteld aan overwegen. Daarbij vielen 11 doden en 2 gewonden. "De belangrijkste oorzaak is én blijft het niet naleven van de verkeerscode door de weggebruikers", benadrukt de spoorinfrastructuurbeheerder.

De balans van 2015 is vergelijkbaar met 2014: toen waren er 47 ongevallen, 11 doden en 11 gewonden. In 2015 vonden 30 ongevallen plaats op reizigerslijnen en 15 ongevallen op havenlijnen (goederenverkeer), maar alle ongevallen met slachtoffers vonden plaats op reizigerslijnen. Bij 80 procent van de ongevallen was een voertuig betrokken, waarbij er 2 doden vielen. Voorts gebeurden er 8 ongevallen met een voetganger en 1 ongeval met een fietser, waarbij het slachtoffer telkens om het leven kwam.

Het niet respecteren van de verkeerscode is en blijft de oorzaak nummer 1. "Dit is levensgevaarlijk en vormt een echt sociaal-maatschappelijk probleem", zegt Frédéric Petit van Infrabel. "We roepen alle weggebruikers op om altijd en overal te stoppen aan een overweg wanneer de rode lichten knipperen, de bel rinkelt en de slagbomen gesloten of in beweging zijn."

Andere oorzaken zijn onvoorzichtig gedrag. Zo proberen weggebruikers in extremis nog de overweg over te steken, al is dit door de verkeerssituatie niet meer aangewezen. In mindere mate speelt ook de mogelijke impact van de weersomstandigheden (regen, mist of zon) een rol, waardoor men de verkeerssituatie niet goed inschat, aldus Infrabel.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u