Bijna maandelijks een dode aan overweg door niet respecteren wegcode
Zaterdag 20 Februari 2016
Infrabel heeft vorig jaar 45 ongevallen vastgesteld aan overwegen. Daarbij vielen 11 doden en 2 gewonden. "De belangrijkste oorzaak is én blijft het niet naleven van de verkeerscode door de weggebruikers", benadrukt de spoorinfrastructuurbeheerder.
De balans van 2015 is vergelijkbaar met 2014: toen waren er 47 ongevallen, 11 doden en 11 gewonden. In 2015 vonden 30 ongevallen plaats op reizigerslijnen en 15 ongevallen op havenlijnen (goederenverkeer), maar alle ongevallen met slachtoffers vonden plaats op reizigerslijnen. Bij 80 procent van de ongevallen was een voertuig betrokken, waarbij er 2 doden vielen. Voorts gebeurden er 8 ongevallen met een voetganger en 1 ongeval met een fietser, waarbij het slachtoffer telkens om het leven kwam.
Het niet respecteren van de verkeerscode is en blijft de oorzaak nummer 1. "Dit is levensgevaarlijk en vormt een echt sociaal-maatschappelijk probleem", zegt Frédéric Petit van Infrabel. "We roepen alle weggebruikers op om altijd en overal te stoppen aan een overweg wanneer de rode lichten knipperen, de bel rinkelt en de slagbomen gesloten of in beweging zijn."
Andere oorzaken zijn onvoorzichtig gedrag. Zo proberen weggebruikers in extremis nog de overweg over te steken, al is dit door de verkeerssituatie niet meer aangewezen. In mindere mate speelt ook de mogelijke impact van de weersomstandigheden (regen, mist of zon) een rol, waardoor men de verkeerssituatie niet goed inschat, aldus Infrabel.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer