Bijna helft van de vrouwen kreeg nog nooit een boete

 Bijna helft van de vrouwen kreeg nog nooit een boete

De meest opvallende vaststelling uit de VAB Mobiliteitsbarometer, die zich afvraagt of het Belgische controlebeleid wel efficiënt is, is dat 47 procent van de vrouwelijke bestuurders nog nooit een boete kreeg, terwijl dat bij mannen 27 procent is. Ook bleek dat het afgelopen jaar 15 procent van de Belgische automobilisten een snelheidsboete kreeg. Ongeveer 9 op de 10 overtredingen werden vastgesteld door een mobiele of vaste flitser, in slechts 2 procent van de gevallen gebeurde dit door trajectcontrole.

Volgens de VAB gebeurt het vaststellen van snelheidscontroles helemaal anders in buurlanden Nederland en Frankrijk. In Nederland gebeurt het in 29 procent van de gevallen via trajectcontroles, terwijl Frankrijk volop inzet op nieuwe flitsmethodes. Zo stelde men vorig jaar in Frankrijk 15 procent van de snelheidsovertredingen vast door anonieme voertuigen die met het verkeer meerijden. Uit de enquête blijkt ook dat Belgen de Franse en Nederlandse wegen veiliger vinden, en daarom vraagt de organisatie zich af of het Belgische controlebeleid niet toe is aan een evaluatie. Want door controles met flitspalen of mobiele flitscontroles moet de Belgische bestuurder zijn snelheid enkel aanpassen op een locatie. Die kan bovendien gemakkelijk worden opgespoord, en ook de locatie van een vaste flitspaal is vaak gekend.

Meer controles door anonieme wagens, meer trajectcontroles op autosnelwegen en secundaire wegen, en een verhoging van de pakkans voor een breder spectrum aan onveilig verkeersgedrag, zijn enkele suggesties van de VAB om het controlebeleid in ons land te verbeteren.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u