Bijna 10 procent van bestuurders reed te hard bij snelheidscontroles in Antwerpen
Dinsdag 23 Juni 2015

De Antwerpse verkeerspolitie heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag op verschillende plaatsen snelheidscontroles uitgevoerd. Bijna 10 procent van de gecontroleerde voertuigen reed te snel. De absolute topsnelheid die gemeten werd, bedroeg 143 kilometer per uur, waar maar 70 mag. Dat meldt de lokale politie van Antwerpen zaterdag.
De politie stelde haar snelheidscamera op verschillende plaatsen op. Van de 792 voertuigen die voorbij kwamen rijden, hadden 77 bestuurders een zware voet. Sommigen hadden zelfs een heel zware voet.
Zo passeerde er op de Ekersesteenweg richting Ekeren een auto aan 143 kilometer per uur, waar maar 70 mag gereden worden. Op de Amerikalei werd een bestuurder betrapt die 90 reed, waar 50 kilometer per uur de toegelaten snelheid is. Ook op de Noorderlaan, waar een snelheidslimiet van 70 geldt, kwamen twee wagens voorbij aan 107 en 90 kilometer per uur.
ANTWERPEN 20/06 (BELGA)
Bereken uw boete
Actueel

Rij je met de auto in het buitenland en word je geflitst of staandegehouden, dan volgt de boete meestal thuis per post. Binnen de EU wisselen landen immers kentekengegevens uit en kunnen ze een boete over de grens laten afhandelen of innen. Hieronder lees je hoe dat juridisch werkt, wat je praktisch moet doen (betalen of betwisten), wat er verandert bij een huurwagen, en wat de gevolgen zijn als je niet betaalt.
Lees meer
Een verkeersboete in België kan iedereen overkomen: te snel rijden, door het rood licht gaan, fout parkeren of bellen achter het stuur. Maar wat gebeurt er precies als je een boete ontvangt? Hoe betaal je ze correct, en wat als je niet akkoord gaat? In dit artikel leggen we uit wat een verkeersboete inhoudt, hoe je ze kan betwisten en wat de gevolgen zijn bij niet-betalen.
Lees meer
Bij snelheidshandhaving worden twee begrippen vaak met elkaar verward: de tolerantiemarge (een beleidsmarge binnen de handhaving) en de technische correctie (een vaste meetcorrectie op de gemeten snelheid). Die begrippen zijn niet hetzelfde: tolerantiemarges worden stelselmatig afgebouwd, terwijl de technische correctie onverkort van toepassing blijft. Uw snelheid wordt beoordeeld op basis van de gecorrigeerde snelheid; ligt die boven de limiet, dan volgt de gebruikelijke afhandeling (onmiddellijke inning, minnelijke schikking of eventueel dagvaarding), naargelang de ernst.
Lees meer