Bijkomende verkeerssignalisatie op E17 richting grenspost in Rekkem

 Bijkomende verkeerssignalisatie op E17 richting grenspost in Rekkem

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat nog meer inspanningen leveren om bestuurders die via de E17 in de richting van Frankrijk rijden in te lichten over mogelijk filegevaar. De maatregelen komen er na een reeks ongevallen op die snelweg. Er staat al ruim een maand geregeld file aan de grensovergang in Rekkem door de verscherpte controles na de terreuraanslagen in Parijs.

Het AWV informeert bestuurders al enkele weken via signalisatieborden op 4 kilometer van de grens en ook via de dynamische borden op de A19 Ieper-Kortrijk, de E403 Roeselare-Aalbeke en de E17 Gent-Rekkem, richting Frankrijk. Woensdagochtend zijn er nog bijkomende borden geplaatst op 7 kilometer van de grens. Al die maatregelen konden niet voorkomen dat er de jongste weken vrij veel ongevallen gebeuren in die zone.

Daarom drijft het AWV de inspanningen verder op. "Vanaf vrijdag gaan we werken met een flow-systeem, waarbij camera's rechtstreeks gaan detecteren waar de file staat", zegt Eveline Vandecaetsbeek van AWV. "Via een LED-bord op 8 kilometer van de eerste camera kunnen we exact meegeven waar de file begint. Dat is een techniek die we vaker toepassen bij wegenwerken. Aan Kortrijk-Oost komen bijkomende borden die het verkeer aanmanen de snelheid te beperken tot maximum 70km/uur, zowel voor vrachtwagens als personenwagen. En we zetten donderdag en vrijdag ook een botsabsorbeerder in aan de staart van de file, tot het Flow-systeem in werking treedt."

In samenspraak met de lokale politie wordt er toegezien dat bestuurders de afspraken en snelheidsbeperkingen naleven. "We doen al het nodige, want het is op dit moment een gevaarlijke situatie. Bestuurders moeten echt letten op de informatie die we via de borden verspreiden", besluit Vandecaetsbeek.

REKKEM 17/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u