Bij te veel pv's gaat flitspaal uit: "Voordeel van quota is dat er sanctie volgt" (BIVV)

 Bij te veel pv's gaat flitspaal uit: "Voordeel van quota is dat er sanctie volgt" (BIVV)

Quota hebben het voordeel, als ze intelligent en soepel gebruikt worden, dat er effectief gesanctioneerd wordt. Dat zegt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) maandag in een reactie op het bericht dat overbelaste politiezones quota kunnen opleggen voor boetes. Bij te veel pv's gaat de flitspaal uit.

Minister van Justitie Koen Geens zou met het college van procureurs-generaal hebben samengezeten en tijdens dat gesprek zou zijn overeengekomen dat quota gebruikt zullen worden om de werklast te beperken.

"Ideaal zou natuurlijk zijn dat de parketten 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven verkeersovertreders zouden kunnen sanctioneren, maar hun capaciteit is zoals ze is", zegt BIVV-woordvoerder Benoit Godart.

Het voordeel van dergelijke quota, als het systeem intelligent en soepel gebruikt wordt, is dat het toelaat "effectief overtreders te sanctioneren, waar momenteel heel wat pv's in de vuilbak belanden door een gebrek aan capaciteit".

Het essentiële is dat bestuurders het gevoel moeten behouden dat ze op om het even welk moment kunnen geflitst worden. "Dit gezegd zijnde, is het natuurlijk niet normaal dat de parketten zo snel aan hun maximumcapaciteit zitten", aldus nog het BIVV, dat pleit voor een eenvoudiger juridisch systeem zoals dat in Frankrijk bestaat.

BRUSSEL 08/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u