Bij te veel pv's gaat flitspaal uit: "te kort door de bocht" (federale wegpolitie)

 Bij te veel pv's gaat flitspaal uit: "te kort door de bocht" (federale wegpolitie)

"Een beetje te kort door de bocht." Zo reageerde directeur van de federale wegpolitie Michaël Jonniaux over de bewering dat bij te veel pv's de flitspaal uitgaat. Verschillende kranten schreven dat overbelaste politiezones quota mogen opleggen voor boetes. Bij te veel pv's gaat de flitspaal uit. Minister van Justitie Koen Geens zou naar verluid met het college van procureurs-generaal hebben onderhandeld en tijdens dat gesprek zou zijn overeengekomen dat quota gebruikt zullen worden om de werklast te verminderen.

"Eind 2014, begin 2015 is de federale wegpolitie inderdaad met het college van procureurs-generaal overeengekomen dat we in de toekomst met quota zouden werken. Dat is bijvoorbeeld al sinds vorig jaar het geval in het arrondissement Gent.", reageert Jonniaux. "De richtlijnen zijn 'zoveel kunnen wij beheren, aan jullie om te zien dat je dit niet overschrijdt'." Dat lijkt misschien straf, maar Jonniaux benadrukt dat men meer dan 80 procent van de verkeersboetes afrondt zonder justitie te betrekken en dus niet onder die quota valt.

Wat valt er dan wel onder? Wie aan een zeer hoge snelheid op de autosnelweg rijdt, bij een onmiddellijke inning die niet betaald wordt, personen die niet akkoord gaan met de boete, en ten slotte, boetes voor buitenlanders. "Het is zeer belangrijk voor onze politiedienst dat elk proces-verbaal effectief tot het einde vervolgd wordt.", aldus Jonniaux. "Ik werk liever met quota, dan dat er uiteindelijk niet opgetreden wordt."

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u