Best overal zelfde straffen voor zelfde overtredingen

 Best overal zelfde straffen voor zelfde overtredingen

"Het kan niet dat men in gemeente X strenger wordt bestraft voor dezelfde overtreding dan in gemeente Y", vindt Koen Peeters, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Een bedenking die bij hem opkomt, als hem gevraagd wordt naar een reactie op de jongste cijfers van politierechtbanken. Daaruit blijkt onder meer dat het aantal veroordelingen en het aantal vluchtmisdrijven fors is toegenomen in het voorbije jaar, in vergelijking met een jaar eerder.

"De toename van het aantal veroordelingen mag ons niet verbazen, aangezien ook het aantal controles en vaststellingen van overtredingen ook jaar na jaar toeneemt", zegt Koen Peeters. "Dat komt onder andere ook door de toename van de technische mogelijkheden voor het doen van vastst ellingen . Zo kunnen de nieuwste 'slimme' ANPR-camera's (ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition, nvdr) meteen vaststellen of automobilisten in orde zijn met de verzekering, de auto-inspectie en dergelijke. En het goede aan de cijfers is dan ook dat de overtreders nu meer gevat worden dan vroeger."

De woordvoerder van het BIVV beseft ook dat "er nog veel werk op de plank blijft". Het gaat dan over het blijvend sensibiliseren van automobilisten voor meer veiligheid op de weg, maar ook het blijven vergroten van de pakkans.

"Voorts moet de veroordeling ook zo snel mogelijk volgen op de betrapping", vindt Koen Peeters. "De wet laat al veel toe aan sancties, maar die sanctiemogelijkheden moeten dan ook toegepast worden. Het valt op dat politierechters bij hun veroordelingen zelden naar de maximumstraf grijpen. En het valt ook op dat er grote verschillen zijn tussen veroordelingen van dezelfde feiten naargelang de rechtbank."

BRUSSEL 07/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u