Besparingen van federale regering bij NMBS zullen files zeker niet oplossen

 Besparingen van federale regering bij NMBS zullen files zeker niet oplossen

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) vindt de besparingen op het openbaar vervoer buiten Brussel geen goed signaal voor de aanpak van de files. Dat stelt hij in een reactie op de filebarometer van Touring Mobilis waaruit blijkt dat de structurele files in 2015 pieken. "In Brussel blijven we continu investeren in het openbaar vervoer zodat de kwaliteit en de capaciteit van het aanbod verhoogt. De besparingen die de federale regering ingevoerd heeft bij de NMBS zullen de files zeker niet oplossen", aldus Smet, die binnenkort met de andere regeringen wil overleggen over concrete maatregelen.

"Meer wegen aanleggen is niet de oplossing. Nieuwe wegen zuigen alleen maar extra wagens aan", zegt de sp-a-minister. "Als een derde van de 250.000 pendelaars die dagelijks Brussel in- en uitrijden zijn of haar wagen zou delen met andere pendelaars, zouden we al een heel pak minder autoverkeer hebben. We hebben vandaag de technologie voor handen om mensen samen te brengen. Er moet een stimulerend beleid tussen de drie gewesten uitgewerkt worden. We hebben een 'Tinder' voor carpooling nodig", pleit Pascal Smet.

Daarnaast moeten volgens hem ook de mensen uit hun wagen richting openbaar vervoer gedreven worden: "Investeren, zoals we in Brussel doen, in voldoende overstapparkings in de buurt van metro- en treinstations is daarbij essentieel."

In het verlengde daarvan vraagt minister Smet om de uitbouw van het S-netwerk in Brussel te versnellen. "Ik ben tevreden dat het metropolitaan spoornetwerk in Brussel van start is gegaan. Nu moet het vooruit gaan. Om een volwaardig alternatief te bieden voor de auto, zouden er minstens vier treinen per uur moeten zijn in de dertig belangrijkste Brusselse stations." De Brusselse minister onderstreept het belang van duurzame investeringen in het openbaar vervoer. Tenslotte pleit Pascal Smet voor een mobiliteitsvriendelijk alternatief voor de bedrijfswagens.

Mobiliteitsorganisatie Touring vindt de reactie van Brussels minister Smet ongepast. "Iedereen die naar of door het Brussels gewest rijdt, kan aan den lijve het jarenlange wanbeleid in mobiliteit ondervinden. Bovendien wil deze minister niet eerst investeren in alternatieven, maar wel de pendelaar eerst het mes op de keel zetten door absurde infrastructuur en het knippen van wegen. Waar blijft Brussel met de lichtsynchronisatie, met het doortrekken van de metro, met de ondertunneling van wegen eerst beloofd en dan weer afgeschoten. Waar blijven al die overstapparkings? ", vraagt woordvoerder Danny Smagghe zich af. Hij wijst er ook op dat de Brusselse Regering de uitbreiding van de metro om budgettaire redenen geschrapt heet.

Touring vindt het aberrant dat Brussel de schuld op de andere overheden steekt, terwijl ze er zelf al decennia lang niet in slaagt op het probleem op een aanvaardbare manier op te lossen, luidt het nog.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u