Besparingen van federale regering bij NMBS zullen files zeker niet oplossen
Dinsdag 05 Januari 2016

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) vindt de besparingen op het openbaar vervoer buiten Brussel geen goed signaal voor de aanpak van de files. Dat stelt hij in een reactie op de filebarometer van Touring Mobilis waaruit blijkt dat de structurele files in 2015 pieken. "In Brussel blijven we continu investeren in het openbaar vervoer zodat de kwaliteit en de capaciteit van het aanbod verhoogt. De besparingen die de federale regering ingevoerd heeft bij de NMBS zullen de files zeker niet oplossen", aldus Smet, die binnenkort met de andere regeringen wil overleggen over concrete maatregelen.
"Meer wegen aanleggen is niet de oplossing. Nieuwe wegen zuigen alleen maar extra wagens aan", zegt de sp-a-minister. "Als een derde van de 250.000 pendelaars die dagelijks Brussel in- en uitrijden zijn of haar wagen zou delen met andere pendelaars, zouden we al een heel pak minder autoverkeer hebben. We hebben vandaag de technologie voor handen om mensen samen te brengen. Er moet een stimulerend beleid tussen de drie gewesten uitgewerkt worden. We hebben een 'Tinder' voor carpooling nodig", pleit Pascal Smet.
Daarnaast moeten volgens hem ook de mensen uit hun wagen richting openbaar vervoer gedreven worden: "Investeren, zoals we in Brussel doen, in voldoende overstapparkings in de buurt van metro- en treinstations is daarbij essentieel."
In het verlengde daarvan vraagt minister Smet om de uitbouw van het S-netwerk in Brussel te versnellen. "Ik ben tevreden dat het metropolitaan spoornetwerk in Brussel van start is gegaan. Nu moet het vooruit gaan. Om een volwaardig alternatief te bieden voor de auto, zouden er minstens vier treinen per uur moeten zijn in de dertig belangrijkste Brusselse stations." De Brusselse minister onderstreept het belang van duurzame investeringen in het openbaar vervoer. Tenslotte pleit Pascal Smet voor een mobiliteitsvriendelijk alternatief voor de bedrijfswagens.
Mobiliteitsorganisatie Touring vindt de reactie van Brussels minister Smet ongepast. "Iedereen die naar of door het Brussels gewest rijdt, kan aan den lijve het jarenlange wanbeleid in mobiliteit ondervinden. Bovendien wil deze minister niet eerst investeren in alternatieven, maar wel de pendelaar eerst het mes op de keel zetten door absurde infrastructuur en het knippen van wegen. Waar blijft Brussel met de lichtsynchronisatie, met het doortrekken van de metro, met de ondertunneling van wegen eerst beloofd en dan weer afgeschoten. Waar blijven al die overstapparkings? ", vraagt woordvoerder Danny Smagghe zich af. Hij wijst er ook op dat de Brusselse Regering de uitbreiding van de metro om budgettaire redenen geschrapt heet.
Touring vindt het aberrant dat Brussel de schuld op de andere overheden steekt, terwijl ze er zelf al decennia lang niet in slaagt op het probleem op een aanvaardbare manier op te lossen, luidt het nog.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer
Maandag 13 Februari 2023
Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.
Lees meer