Besparingen van federale regering bij NMBS zullen files zeker niet oplossen

 Besparingen van federale regering bij NMBS zullen files zeker niet oplossen

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) vindt de besparingen op het openbaar vervoer buiten Brussel geen goed signaal voor de aanpak van de files. Dat stelt hij in een reactie op de filebarometer van Touring Mobilis waaruit blijkt dat de structurele files in 2015 pieken. "In Brussel blijven we continu investeren in het openbaar vervoer zodat de kwaliteit en de capaciteit van het aanbod verhoogt. De besparingen die de federale regering ingevoerd heeft bij de NMBS zullen de files zeker niet oplossen", aldus Smet, die binnenkort met de andere regeringen wil overleggen over concrete maatregelen.

"Meer wegen aanleggen is niet de oplossing. Nieuwe wegen zuigen alleen maar extra wagens aan", zegt de sp-a-minister. "Als een derde van de 250.000 pendelaars die dagelijks Brussel in- en uitrijden zijn of haar wagen zou delen met andere pendelaars, zouden we al een heel pak minder autoverkeer hebben. We hebben vandaag de technologie voor handen om mensen samen te brengen. Er moet een stimulerend beleid tussen de drie gewesten uitgewerkt worden. We hebben een 'Tinder' voor carpooling nodig", pleit Pascal Smet.

Daarnaast moeten volgens hem ook de mensen uit hun wagen richting openbaar vervoer gedreven worden: "Investeren, zoals we in Brussel doen, in voldoende overstapparkings in de buurt van metro- en treinstations is daarbij essentieel."

In het verlengde daarvan vraagt minister Smet om de uitbouw van het S-netwerk in Brussel te versnellen. "Ik ben tevreden dat het metropolitaan spoornetwerk in Brussel van start is gegaan. Nu moet het vooruit gaan. Om een volwaardig alternatief te bieden voor de auto, zouden er minstens vier treinen per uur moeten zijn in de dertig belangrijkste Brusselse stations." De Brusselse minister onderstreept het belang van duurzame investeringen in het openbaar vervoer. Tenslotte pleit Pascal Smet voor een mobiliteitsvriendelijk alternatief voor de bedrijfswagens.

Mobiliteitsorganisatie Touring vindt de reactie van Brussels minister Smet ongepast. "Iedereen die naar of door het Brussels gewest rijdt, kan aan den lijve het jarenlange wanbeleid in mobiliteit ondervinden. Bovendien wil deze minister niet eerst investeren in alternatieven, maar wel de pendelaar eerst het mes op de keel zetten door absurde infrastructuur en het knippen van wegen. Waar blijft Brussel met de lichtsynchronisatie, met het doortrekken van de metro, met de ondertunneling van wegen eerst beloofd en dan weer afgeschoten. Waar blijven al die overstapparkings? ", vraagt woordvoerder Danny Smagghe zich af. Hij wijst er ook op dat de Brusselse Regering de uitbreiding van de metro om budgettaire redenen geschrapt heet.

Touring vindt het aberrant dat Brussel de schuld op de andere overheden steekt, terwijl ze er zelf al decennia lang niet in slaagt op het probleem op een aanvaardbare manier op te lossen, luidt het nog.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u