Benelux geeft startschot voor voorbereiding uitrol infrastructuur voor schone wagens
Maandag 19 Oktober 2015
België, Nederland en Luxemburg slaan de handen in mekaar om een grensoverschrijdend netwerk aan te leggen van oplaadpunten voor elektrische auto's en van tankpunten voor aardgas en waterstof. De verschillende bevoegde bewindslui hebben maandag in Brussel hun handtekening onder een Benelux-verklaring gezet om de aanleg van dat netwerk voor te bereiden. Bedoeling is de afhankelijkheid van olie te verminderen en duurzame mobiliteit te stimuleren.
Op termijn moeten burgers uit de Benelux achter het stuur kunnen plaatsnemen zonder zich het hoofd te moeten breken of er infrastructuur beschikbaar is om hun groene wagen op te laden of bij te tanken. Experten uit de drie landen zullen binnenkort samenzitten in een werkgroep "Alternatief Vervoer" om onderlinge kennis en goede praktijken over het bouwen van infrastructuur uit te wisselen.
Zoals bekend is België een dieselland. In Vlaanderen rijdt 65 procent met een diesel rond. Daarnaast is 34 procent een benzinewagen, waardoor 99 procent dus op fossiele brandstoffen rijdt. De ambitie van de Vlaamse regering is dat tegen 2020 100.000 groene wagens rondrijden, waarvan 60.000 elektrische auto's en 40.000 CNG-wagens.
Ook is het de bedoeling dat er tegen 2019 5.000 extra publieke laadpunten voor elektrische wagens komen. Momenteel is sprake van een duizendtal. En volgend jaar opent in Zaventem een eerste tankstation voor waterstof. Vier jaar later wil de Vlaamse regering twintig van dergelijke stations in werking zien, net als een 300-tal CNG-stations. Voor de realisatie daarvan wil minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) "maximaal de markt" laten spelen.
Zoals bekend besliste de Vlaamse regering recent de verkeersfiscaliteit te vergroenen. Die houdt in dat wagens op aardgas, elektrische auto's en plug-in hybrides vanaf 1 januari niet langer belasting op inverkeersstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting betalen. Voor de klassieke brandstoffen is het idee simpel: hoe vervuilender, hoe duurder.
BRUSSEL 19/10 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer