Benelux geeft startschot voor voorbereiding uitrol infrastructuur voor schone wagens

  Benelux geeft startschot voor voorbereiding uitrol infrastructuur voor schone wagens

België, Nederland en Luxemburg slaan de handen in mekaar om een grensoverschrijdend netwerk aan te leggen van oplaadpunten voor elektrische auto's en van tankpunten voor aardgas en waterstof. De verschillende bevoegde bewindslui hebben maandag in Brussel hun handtekening onder een Benelux-verklaring gezet om de aanleg van dat netwerk voor te bereiden. Bedoeling is de afhankelijkheid van olie te verminderen en duurzame mobiliteit te stimuleren.

Op termijn moeten burgers uit de Benelux achter het stuur kunnen plaatsnemen zonder zich het hoofd te moeten breken of er infrastructuur beschikbaar is om hun groene wagen op te laden of bij te tanken. Experten uit de drie landen zullen binnenkort samenzitten in een werkgroep "Alternatief Vervoer" om onderlinge kennis en goede praktijken over het bouwen van infrastructuur uit te wisselen.

Zoals bekend is België een dieselland. In Vlaanderen rijdt 65 procent met een diesel rond. Daarnaast is 34 procent een benzinewagen, waardoor 99 procent dus op fossiele brandstoffen rijdt. De ambitie van de Vlaamse regering is dat tegen 2020 100.000 groene wagens rondrijden, waarvan 60.000 elektrische auto's en 40.000 CNG-wagens.

Ook is het de bedoeling dat er tegen 2019 5.000 extra publieke laadpunten voor elektrische wagens komen. Momenteel is sprake van een duizendtal. En volgend jaar opent in Zaventem een eerste tankstation voor waterstof. Vier jaar later wil de Vlaamse regering twintig van dergelijke stations in werking zien, net als een 300-tal CNG-stations. Voor de realisatie daarvan wil minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) "maximaal de markt" laten spelen.

Zoals bekend besliste de Vlaamse regering recent de verkeersfiscaliteit te vergroenen. Die houdt in dat wagens op aardgas, elektrische auto's en plug-in hybrides vanaf 1 januari niet langer belasting op inverkeersstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting betalen. Voor de klassieke brandstoffen is het idee simpel: hoe vervuilender, hoe duurder.

BRUSSEL 19/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u