Benelux geeft startschot voor voorbereiding uitrol infrastructuur voor schone wagens

  Benelux geeft startschot voor voorbereiding uitrol infrastructuur voor schone wagens

België, Nederland en Luxemburg slaan de handen in mekaar om een grensoverschrijdend netwerk aan te leggen van oplaadpunten voor elektrische auto's en van tankpunten voor aardgas en waterstof. De verschillende bevoegde bewindslui hebben maandag in Brussel hun handtekening onder een Benelux-verklaring gezet om de aanleg van dat netwerk voor te bereiden. Bedoeling is de afhankelijkheid van olie te verminderen en duurzame mobiliteit te stimuleren.

Op termijn moeten burgers uit de Benelux achter het stuur kunnen plaatsnemen zonder zich het hoofd te moeten breken of er infrastructuur beschikbaar is om hun groene wagen op te laden of bij te tanken. Experten uit de drie landen zullen binnenkort samenzitten in een werkgroep "Alternatief Vervoer" om onderlinge kennis en goede praktijken over het bouwen van infrastructuur uit te wisselen.

Zoals bekend is België een dieselland. In Vlaanderen rijdt 65 procent met een diesel rond. Daarnaast is 34 procent een benzinewagen, waardoor 99 procent dus op fossiele brandstoffen rijdt. De ambitie van de Vlaamse regering is dat tegen 2020 100.000 groene wagens rondrijden, waarvan 60.000 elektrische auto's en 40.000 CNG-wagens.

Ook is het de bedoeling dat er tegen 2019 5.000 extra publieke laadpunten voor elektrische wagens komen. Momenteel is sprake van een duizendtal. En volgend jaar opent in Zaventem een eerste tankstation voor waterstof. Vier jaar later wil de Vlaamse regering twintig van dergelijke stations in werking zien, net als een 300-tal CNG-stations. Voor de realisatie daarvan wil minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) "maximaal de markt" laten spelen.

Zoals bekend besliste de Vlaamse regering recent de verkeersfiscaliteit te vergroenen. Die houdt in dat wagens op aardgas, elektrische auto's en plug-in hybrides vanaf 1 januari niet langer belasting op inverkeersstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting betalen. Voor de klassieke brandstoffen is het idee simpel: hoe vervuilender, hoe duurder.

BRUSSEL 19/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u