Benelux geeft startschot voor voorbereiding uitrol infrastructuur voor schone wagens

  Benelux geeft startschot voor voorbereiding uitrol infrastructuur voor schone wagens

België, Nederland en Luxemburg slaan de handen in mekaar om een grensoverschrijdend netwerk aan te leggen van oplaadpunten voor elektrische auto's en van tankpunten voor aardgas en waterstof. De verschillende bevoegde bewindslui hebben maandag in Brussel hun handtekening onder een Benelux-verklaring gezet om de aanleg van dat netwerk voor te bereiden. Bedoeling is de afhankelijkheid van olie te verminderen en duurzame mobiliteit te stimuleren.

Op termijn moeten burgers uit de Benelux achter het stuur kunnen plaatsnemen zonder zich het hoofd te moeten breken of er infrastructuur beschikbaar is om hun groene wagen op te laden of bij te tanken. Experten uit de drie landen zullen binnenkort samenzitten in een werkgroep "Alternatief Vervoer" om onderlinge kennis en goede praktijken over het bouwen van infrastructuur uit te wisselen.

Zoals bekend is België een dieselland. In Vlaanderen rijdt 65 procent met een diesel rond. Daarnaast is 34 procent een benzinewagen, waardoor 99 procent dus op fossiele brandstoffen rijdt. De ambitie van de Vlaamse regering is dat tegen 2020 100.000 groene wagens rondrijden, waarvan 60.000 elektrische auto's en 40.000 CNG-wagens.

Ook is het de bedoeling dat er tegen 2019 5.000 extra publieke laadpunten voor elektrische wagens komen. Momenteel is sprake van een duizendtal. En volgend jaar opent in Zaventem een eerste tankstation voor waterstof. Vier jaar later wil de Vlaamse regering twintig van dergelijke stations in werking zien, net als een 300-tal CNG-stations. Voor de realisatie daarvan wil minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) "maximaal de markt" laten spelen.

Zoals bekend besliste de Vlaamse regering recent de verkeersfiscaliteit te vergroenen. Die houdt in dat wagens op aardgas, elektrische auto's en plug-in hybrides vanaf 1 januari niet langer belasting op inverkeersstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting betalen. Voor de klassieke brandstoffen is het idee simpel: hoe vervuilender, hoe duurder.

BRUSSEL 19/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Dinsdag 27 Juli 2021

Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Was het verkeerslicht nog oranje of net niet? Een kwestie van een seconde, maar wel met hele andere gevolgen! In dit artikel bekijken we hoe dit gecontroleerd wordt, wat de rol is van de plaats waar je door het rood licht rijdt en uiteraard hoe hoog de boete is in België!

Lees meer
 Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

Vrijdag 16 Juli 2021

Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

In de wet wordt bepaald dat bij snelheidsovertredingen over een bepaalde grens er verplicht een rijverbod dient te worden uitgesproken. Daardoor zullen deze overtredingen ook steeds gedagvaard worden voor de Politierechtbank en is een gewone geldboete niet mogelijk. De rechtbank kan niet afwijken van de verplichting om een rijverbod op te leggen, behoudens uitdrukkelijke motivering. De praktijk leert ons echter dat de rechtbank zelden tot nooit gebruik maakt van deze uitzondering.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
close menu