Belgische personenwagen reed gemiddeld 15.096 kilometer in 2014; verdieseling gestopt

 Belgische personenwagen reed gemiddeld 15.096 kilometer in 2014; verdieseling gestopt

Het percentage afgelegde kilometers door dieselwagens blijft dalen. Vorig jaar bedroeg het 77,7 procent tegenover 78,3 procent in 2013 en 78,5 procent in 2012. Dat blijkt woensdag uit een studie van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Andere conclusies zijn dat de Belgische personenwagens in 2014 0,2 procent minder kilometers aflegden dan in 2013, en dat de Belg meer kilometers aflegt dan de Nederlander (+6 procent) en de Fransman (+9 procent), maar minder dan de Duitser (-1,5 procent). Een Belgische personenwagen zette vorig jaar gemiddeld zowat 15.000 kilometer bij op de teller.

De FOD Mobiliteit en Vervoer onderzoekt het aantal afgelegde voertuigkilometers in België jaarlijks aan de hand van de cijfers uit de databanken van de DIV (Directie Inschrijvingen Voertuigen), GOCA (autokeuring ) en Car-Pass.

Tot 2012 steeg het aandeel kilometers afgelegd door dieselwagens elk jaar sinds het begin van de berekeningen in 1985, toen dieselwagens goed waren voor maar 24,2 procent van de afgelegde kilometers. De kentering in het aandeel ingeschreven nieuwe benzinewagens manifesteert zich nu echter ook duidelijk in de cijfers van de afgelegde kilometers.

In 2014 hebben de Belgische personenwagens in totaal 82,93 miljard kilometers afgelegd, een lichte daling van 0,2 procent ten opzichte van 2013. In Vlaanderen en Wallonië was er een lichte daling van 0,1 procent, terwijl de personenwagens van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG) 1,4 procent minder kilometers aflegden. Nochtans groeide het wagenpark (België en Vlaanderen +1,2 procent, Wallonië: +1,3 procent, Brussel: +0,5 procent).

In 2014 legde een Belgische personenwagen gemiddeld 15.096 km af op jaarbasis tegenover 15.286 km een jaar eerder. Hoewel het aantal wagens op aardgas en het aantal elektrische wagens in 2014 sterk stegen, blijft hun aandeel in de afgelegde kilometers nog zeer marginaal.

BRUSSEL 14:50 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u