België werkt aan gelijke bestraffing van buitenlandse bestuurders

 België werkt aan gelijke bestraffing van buitenlandse bestuurders

Buitenlanders die in ons land een zware verkeersovertreding begaan, zullen binnenkort niet meer ongestraft blijven. Momenteel werkt Frankrijk aan een virtueel rijbewijs met punten voor buitenlanders. Wanneer een bestuurder zijn punten opsoupeert, riskeert hij een verbod om zich op de Franse wegen te begeven. Voor zijn eigen onderdanen heeft Frankrijk al een rijbewijs met punten. In België duikt het thema geregeld op - verschillende partijen zijn er voorstander van - maar van een doorbraak is voorlopig geen sprake.

Ook Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) vindt het belangrijk dat buitenlandse verkeersovertreders op dezelfde manier worden opgespoord en vervolgd als Belgische bestuurders. De Kamercommissie Infrastructuur bespreekt volgende maand een wetsontwerp van minister Galant en justitieminister Koen Geens (CD&V) dat de Europese cross-borderrichtlijn omzet. Met die richtlijn wil Europa streven naar een efficiënte vervolging van buitenlandse overtreders in alle lidstaten. De toegang tot de nationale databanken moet ervoor zorgen dat overtreders in eigen land in hun eigen taal een onmiddellijke inning in de bus kunnen krijgen.

Het kabinet-Galant verduidelijkt dat met de gegevensuitwisseling uitsluitend een lijst van de 8 zwaarste overtredingen gemoeid is. Er zijn ook concrete plannen om een bilateraal akkoord te sluiten met Nederland, Duitsland en Luxemburg om een dergelijk systeem te ontwikkelen voor alle verkeersovertredingen. Met Frankrijk bestaat al zo’n overeenkomst. Welk systeem van rijbewijs je ook installeert, alles begint met het verhogen van de pakkans, aldus minister Galant. Samen met haar collega van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) werd daarom de doelstelling vooropgesteld dat jaarlijks een derde van de chauffeurs moet worden gecontroleerd.

Bovendien wil Galant nog meer streven naar het op elkaar afstemmen van databanken, zodat rechters een goed overzicht krijgen van eventuele feiten die verkeersovertreders nog op hun kerfstok hebben. Sinds vorig jaar kan een verkeersovertreder ook sneller als recidivist worden beschouwd. Vroeger moest men iemand tweemaal binnen de 3 jaar betrappen op een gelijkaardige overtreding. Nu telt een combinatie van zware overtredingen. Het kabinet-Galant is ervan overtuigd dat de combinatie van beide maatregelen de meest hardleerse overtreders eruit zal halen.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u