België is land met hoogste filedruk

 België is land met hoogste filedruk

België blijft het land waar (auto-)bestuurders het meeste tijd verliezen in files. Dat blijkt uit de jaarlijkse Traffic Scorecard van het Amerikaanse Inrix, internationaal marktleider in realtimeverkeersinformatie. Vorig jaar verloren we gemiddeld 51 uur in de file, tegenover 58 uur in 2013. We gaan daarmee onze buurlanden Nederland en Duitsland voor.

Van de dertien landen die in het rapport werden geanalyseerd, had meer dan de helft (53 procent) in 2014 te maken met een toename van de filedruk vergeleken met 2013, in lijn met de gestage economische groei daar. De landen die kampten met hoge werkloosheid en matige economische groei of zelfs krimp, zagen de verkeersdrukte afnemen in vergelijking met 2013.

Van de 94 Europese steden die in het rapport zijn geanalyseerd, blijkt dat bij bijna de helft (48 procent) de verkeersdichtheid is toegenomen in vergelijking met 2013. Londen staat bovenaan de lijst van Europese steden met de meeste verkeersopstoppingen, met een gemiddeld aantal file-uren van 96 (14 meer dan in 2013). Barcelona had echter de grootste toename in filedruk. Bestuurders kregen te maken met een extra 10 uur vertraging in het verkeer. Het gemiddeld aantal file-uren steeg van 15 (2013) naar 25 (2014). Die toename is toe te schrijven aan de groeiende Spaanse economie.

Brussel bekleedde in 2013 nog de weinig benijdenswaardige eerste plaats, maar zakte in 2014 naar de tweede plaats (na Londen). Bestuurders kampten vorig jaar met een gemiddeld aantal van 74 file-uren in onze hoofdstad, of negen minder dan in 2013. Ook Antwerpen doet het beter en zakt van de derde naar de vierde plaats met 64 file-uren vorig jaar, of 14 minder tegenover 2013. Gent (52 file-uren, -2) zakt van de negende naar de tiende plaats.

BRUSSEL 24/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u