Belgen stappen iets minder vaak in auto om naar het werk te gaan

  Belgen stappen iets minder vaak in auto om naar het werk te gaan

De auto is nog altijd met ruime voorsprong het populairste vervoermiddel om de afstand tussen de woonplaats en de werkplek te overbruggen, maar hij heeft tussen 2005 en 2014 licht marktaandeel verloren. Het openbaar vervoer en de fiets zitten in de lift. Dat blijkt woensdag uit een nieuw onderzoek van de federale overheidsdienst Mobiliteit naar de woon-werkverplaatsingen.

In heel België stapte in 2014 65,6 procent van de werknemers alleen (of met een gezinslid) in de auto om naar het werk te trekken. In 2005 was dat 66,8 procent. Als je carpoolen meerekent, daalde het autogebruik voor woon-werkverkeer met 5 procent tussen 2005 en 2014. Ook het motorrijden gaat er fors op achteruit (goed voor nog 1,2 procent van de woon-werkverplaatsingen).

Werknemers kiezen daarentegen vaker voor het openbaar vervoer of de fiets. "Het gebruik van de trein, metro, tram en bus samen is met 15,3 procent gestegen sinds 2005", stelt de FOD Mobiliteit. Meer dan een op de tien neemt nu de trein (10,9 procent, tegen 9,5 procent in 2005), terwijl metro, tram en bus gezamenlijk stijgen naar een aandeel van 6,9 procent. Het aandeel fietsers nam zelfs met een vijfde toe tot 9,5 procent.

Niet onverwacht zijn het de mensen die in Brussel werken, die de auto het vaakst aan de kant laten. Het gebruik van de auto voor het woon-werkverkeer (carpoolen meegerekend) daalde er van meer dan 47 procent in 2005 naar ongeveer 39 procent in 2014. Het openbaar vervoer is er goed voor meer dan de helft van de woon-werkverplaatsingen en ook fietsen en stappen zijn meer in trek.

De Walen spannen dan weer de kroon inzake autogebruik. Hun autogebruik bleef bovendien tussen 2004 en 2015 onveranderd op 85 procent voor woon-werkverkeer (inclusief carpoolen). In Vlaanderen daalde het autogebruik voor woon-werkverkeer in dezelfde periode van 74 procent naar 71 procent.

Een afname van het autogebruik betekent volgens de FOD Mobiliteit evenwel niet automatisch dat ook de files afnemen, aangezien in dezelfde periode ook het aantal werknemers toegenomen is. De factor die de wijze waarop mensen zich verplaatsen naar het werk het meest beïnvloed heeft, is de toegankelijkheid tot openbaar vervoer.

De FOD laat voorts ook weten dat het aantal maatregelen dat bedrijven en openbare instellingen nemen ter bevordering van een betere mobiliteit sinds 2005 voortdurend en duidelijk blijven stijgen is in de drie gewesten. "Deze maatregelen hebben een zeer positieve invloed op de mobiliteit", klinkt het.

Het rapport van de FOD Mobiliteit is gebaseerd op een enquête bij bijna 4.000 werkgevers, die meer dan 1,5 miljoen mensen tewerkstellen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u