Belg ergert zich op de baan meest aan hardrijders
Vrijdag 30 Januari 2015
Te snel rijden, de richtingaanwijzer niet gebruiken en bumperkleven; dat zijn de drie grootste ergernissen van de Belg op de baan. Dat concludeert mobiliteitsorganisatie VAB uit een enquête bij tweeduizend Belgen.
Drie kwart (74 procent) van de deelnemers aan de enquête geeft aan zich het meest te ergeren aan mensen die te snel rijden. Bestuurders die hun richtingaanwijzers niet gebruiken, volgen op korte afstand (72 procent).
De top 5 van ergernissen wordt vervolledigd door te kort op de voorligger rijden (62 procent), nog snel door het oranje licht rijden (58 procent), en niet stoppen voor voetgangers op het zebrapad (57 procent).
Vooral te snel rijden en bumperkleven kunnen voor VAB niet door de beugel. "Overdreven snelheid en/of te weinig tussenafstand zijn oorzaak van een belangrijk deel van de ongevallen op autosnelwegen", klinkt het. Omdat sensibilisering volgens de mobiliteitsorganisatie onvoldoende blijkt, pleit ze voor "een aangepast controle- en vervolgingsbeleid".
Inzake bumperkleven wijst VAB erop dat op autosnelwegen, bij een snelheid van 120 km/u, de ideale tussenafstand 60 meter bedraagt. Dat komt overeen met 2 seconden.
BRUSSEL 28/01 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer