Bedrijven moeten verkeersveiligheid meer systematisch aanpakken

 Bedrijven moeten verkeersveiligheid meer systematisch aanpakken

Weinig bedrijven zetten in op preventie van verkeersongevallen bij werkverplaatsingen en tijdens het pendelen. Dat blijkt uit een steekproef van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Nochtans kunnen bedrijven een belangrijke rol spelen om het aantal verkeersongevallen in Vlaanderen mee te helpen terugdringen en daarmee een belangrijke bron van kosten binnen de onderneming drukken, zo wordt dinsdag op een studiedag toegelicht.

Uit cijfers van het Fonds voor Arbeidsongevallen (FAO) bleek eerder al dat ongeveer de helft van alle dodelijke arbeidsongevallen te betreuren valt in het verkeer. Voor 2014 gaat het om 49 dodelijke ongevallen: 39 in het pendelverkeer en 10 tijdens werkverplaatsingen.

Merkwaardig genoeg zetten slechts weinig bedrijven in op een systematisch preventiebeleid als het over verkeersongevallen gaat. Ze doen dat wel om ongevallen op de werkvloer te voorkomen. Uit een steekproef bij 49 bedrijven bleek dat minder dan de helft van de bevraagden verkeersveiligheid opneemt in het jaarlijkse actieplan ter preventie van arbeidsongevallen. Zowat de helft verklaart werknemers wel te informeren over verkeersrisico's en iets meer dan één op de drie organiseert ook sensibiliseringsacties. Slechts een kleine minderheid gebruikt een veiligheidsmanagentssysteem om aan verkeersongevallenpreventie te doen, aldus de VSV, die het onderzoek met Vinçotte Academy en samen met de Universiteit Hasselt en Prebes liet uitvoeren.

"De bedrijfswereld is er de afgelopen decennia in geslaagd om het aantal arbeidsongevallen sterk te laten dalen, onder meer door systematisch in te zetten op veiligheidsmanagement", zegt Werner De Dobbeleer (VSV). "Bij arbeidsongevallen in het verkeer, met name in het woon-werkverkeer, merken we echter veel minder vooruitgang. Ook hier kunnen bedrijven een ommekeer realiseren door werk te maken van een systematische aanpak."

De VSV stelt bedrijven voor om risico-analyses te doen, waarna een strategie met doelstellingen kan uitgetekend worden. Ook biedt de stichting coaching op maat aan en bedrijven kunnen voor een ISO-certificaat gaan.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu