Bedrijven moeten verkeersveiligheid meer systematisch aanpakken

 Bedrijven moeten verkeersveiligheid meer systematisch aanpakken

Weinig bedrijven zetten in op preventie van verkeersongevallen bij werkverplaatsingen en tijdens het pendelen. Dat blijkt uit een steekproef van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Nochtans kunnen bedrijven een belangrijke rol spelen om het aantal verkeersongevallen in Vlaanderen mee te helpen terugdringen en daarmee een belangrijke bron van kosten binnen de onderneming drukken, zo wordt dinsdag op een studiedag toegelicht.

Uit cijfers van het Fonds voor Arbeidsongevallen (FAO) bleek eerder al dat ongeveer de helft van alle dodelijke arbeidsongevallen te betreuren valt in het verkeer. Voor 2014 gaat het om 49 dodelijke ongevallen: 39 in het pendelverkeer en 10 tijdens werkverplaatsingen.

Merkwaardig genoeg zetten slechts weinig bedrijven in op een systematisch preventiebeleid als het over verkeersongevallen gaat. Ze doen dat wel om ongevallen op de werkvloer te voorkomen. Uit een steekproef bij 49 bedrijven bleek dat minder dan de helft van de bevraagden verkeersveiligheid opneemt in het jaarlijkse actieplan ter preventie van arbeidsongevallen. Zowat de helft verklaart werknemers wel te informeren over verkeersrisico's en iets meer dan één op de drie organiseert ook sensibiliseringsacties. Slechts een kleine minderheid gebruikt een veiligheidsmanagentssysteem om aan verkeersongevallenpreventie te doen, aldus de VSV, die het onderzoek met Vinçotte Academy en samen met de Universiteit Hasselt en Prebes liet uitvoeren.

"De bedrijfswereld is er de afgelopen decennia in geslaagd om het aantal arbeidsongevallen sterk te laten dalen, onder meer door systematisch in te zetten op veiligheidsmanagement", zegt Werner De Dobbeleer (VSV). "Bij arbeidsongevallen in het verkeer, met name in het woon-werkverkeer, merken we echter veel minder vooruitgang. Ook hier kunnen bedrijven een ommekeer realiseren door werk te maken van een systematische aanpak."

De VSV stelt bedrijven voor om risico-analyses te doen, waarna een strategie met doelstellingen kan uitgetekend worden. Ook biedt de stichting coaching op maat aan en bedrijven kunnen voor een ISO-certificaat gaan.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u