Bedrijven moeten verkeersveiligheid meer systematisch aanpakken

 Bedrijven moeten verkeersveiligheid meer systematisch aanpakken

Weinig bedrijven zetten in op preventie van verkeersongevallen bij werkverplaatsingen en tijdens het pendelen. Dat blijkt uit een steekproef van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Nochtans kunnen bedrijven een belangrijke rol spelen om het aantal verkeersongevallen in Vlaanderen mee te helpen terugdringen en daarmee een belangrijke bron van kosten binnen de onderneming drukken, zo wordt dinsdag op een studiedag toegelicht.

Uit cijfers van het Fonds voor Arbeidsongevallen (FAO) bleek eerder al dat ongeveer de helft van alle dodelijke arbeidsongevallen te betreuren valt in het verkeer. Voor 2014 gaat het om 49 dodelijke ongevallen: 39 in het pendelverkeer en 10 tijdens werkverplaatsingen.

Merkwaardig genoeg zetten slechts weinig bedrijven in op een systematisch preventiebeleid als het over verkeersongevallen gaat. Ze doen dat wel om ongevallen op de werkvloer te voorkomen. Uit een steekproef bij 49 bedrijven bleek dat minder dan de helft van de bevraagden verkeersveiligheid opneemt in het jaarlijkse actieplan ter preventie van arbeidsongevallen. Zowat de helft verklaart werknemers wel te informeren over verkeersrisico's en iets meer dan één op de drie organiseert ook sensibiliseringsacties. Slechts een kleine minderheid gebruikt een veiligheidsmanagentssysteem om aan verkeersongevallenpreventie te doen, aldus de VSV, die het onderzoek met Vinçotte Academy en samen met de Universiteit Hasselt en Prebes liet uitvoeren.

"De bedrijfswereld is er de afgelopen decennia in geslaagd om het aantal arbeidsongevallen sterk te laten dalen, onder meer door systematisch in te zetten op veiligheidsmanagement", zegt Werner De Dobbeleer (VSV). "Bij arbeidsongevallen in het verkeer, met name in het woon-werkverkeer, merken we echter veel minder vooruitgang. Ook hier kunnen bedrijven een ommekeer realiseren door werk te maken van een systematische aanpak."

De VSV stelt bedrijven voor om risico-analyses te doen, waarna een strategie met doelstellingen kan uitgetekend worden. Ook biedt de stichting coaching op maat aan en bedrijven kunnen voor een ISO-certificaat gaan.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u