Bedrijven moeten verkeersveiligheid meer systematisch aanpakken

 Bedrijven moeten verkeersveiligheid meer systematisch aanpakken

Weinig bedrijven zetten in op preventie van verkeersongevallen bij werkverplaatsingen en tijdens het pendelen. Dat blijkt uit een steekproef van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Nochtans kunnen bedrijven een belangrijke rol spelen om het aantal verkeersongevallen in Vlaanderen mee te helpen terugdringen en daarmee een belangrijke bron van kosten binnen de onderneming drukken, zo wordt dinsdag op een studiedag toegelicht.

Uit cijfers van het Fonds voor Arbeidsongevallen (FAO) bleek eerder al dat ongeveer de helft van alle dodelijke arbeidsongevallen te betreuren valt in het verkeer. Voor 2014 gaat het om 49 dodelijke ongevallen: 39 in het pendelverkeer en 10 tijdens werkverplaatsingen.

Merkwaardig genoeg zetten slechts weinig bedrijven in op een systematisch preventiebeleid als het over verkeersongevallen gaat. Ze doen dat wel om ongevallen op de werkvloer te voorkomen. Uit een steekproef bij 49 bedrijven bleek dat minder dan de helft van de bevraagden verkeersveiligheid opneemt in het jaarlijkse actieplan ter preventie van arbeidsongevallen. Zowat de helft verklaart werknemers wel te informeren over verkeersrisico's en iets meer dan één op de drie organiseert ook sensibiliseringsacties. Slechts een kleine minderheid gebruikt een veiligheidsmanagentssysteem om aan verkeersongevallenpreventie te doen, aldus de VSV, die het onderzoek met Vinçotte Academy en samen met de Universiteit Hasselt en Prebes liet uitvoeren.

"De bedrijfswereld is er de afgelopen decennia in geslaagd om het aantal arbeidsongevallen sterk te laten dalen, onder meer door systematisch in te zetten op veiligheidsmanagement", zegt Werner De Dobbeleer (VSV). "Bij arbeidsongevallen in het verkeer, met name in het woon-werkverkeer, merken we echter veel minder vooruitgang. Ook hier kunnen bedrijven een ommekeer realiseren door werk te maken van een systematische aanpak."

De VSV stelt bedrijven voor om risico-analyses te doen, waarna een strategie met doelstellingen kan uitgetekend worden. Ook biedt de stichting coaching op maat aan en bedrijven kunnen voor een ISO-certificaat gaan.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u