Automatisch noodoproepsysteem vanaf 2018 in alle nieuwe automodellen

 Automatisch noodoproepsysteem vanaf 2018 in alle nieuwe automodellen

Vanaf april 2018 moeten alle nieuwe automodellen uitgerust zijn met een noodoproepsysteem dat automatisch de hulpdiensten waarschuwt bij ongevallen. Dat heeft het Europees Parlement dinsdag in Straatsburg bekrachtigd.

Het zogenaamde eCall-systeem is gebaseerd op speciaal ontwikkelde technologie die automatisch het noodnummer 112 belt bij ernstige verkeersongevallen. Daardoor zou de responstijd van hulpverleners tot 50 procent kunnen versnellen en zouden duizenden mensenlevens gered kunnen worden. Het systeem zou daarnaast ook de bijhorende files inperken.

"Europa wil het aantal verkeersdoden tussen 2011 en 2020 halveren. We moeten de modernste technologieën inzetten om dit streefdoel te halen", zo begroette CD&V-Europarlementslid Ivo Belet de nieuwe regels. Hij merkt op dat het systeem voor consumenten gratis is omdat het noodoproepsysteem als publieke dienst wordt beschouwd.

Verscheidene autobouwers integreren het systeem intussen al in hun nieuwe modellen. Open Vld-Europarlementslid Philippe De Backer wijst erop dat ook de alarmcentrales zich moeten aanpassen. De lidstaten moeten ervoor zorgen dat hun hulpdiensten tegen oktober 2017 de Europese noodoproepen kunnen ontvangen. Tegen 2021 moet beslist worden of het systeem uitgebreid wordt naar andere types voertuigen zoals moto's, zware vrachtwagens, bussen en tractoren.

STRAATSBURG 28/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u