Autokeuring: VAB maakt onvolledige en verkeerde vergelijkingen
Woensdag 24 Juni 2015
GOCA, de Groepering van de ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, is niet te spreken over de communicatie van automobilistenvereniging VAB over de autokeuring.
Volgens de sector maakt VAB verkeerde en onvolledige vergelijkingen en is de communicatie daarom "feitelijk onjuist".
VAB sprak onder meer over de prijs van de keuring. In Nederland zou het goedkoper zijn door de grote concurrentie die daar speelt. "De kost van een autokeuring in België is 56 procent goedkoper dan Duitsland. Ten opzichte van Frankrijk is ze 46 procent goedkoper. In Nederland, waar garages veelal de keuring uitvoeren, wordt de prijs van een keuring kunstmatig verminderd", stelt GOCA, verwijzend naar artikels uit automagazine Auto & Motortechniek, waaruit zou blijken dat het om een vorm van koppelverkoop zou gaan.
Ook bij de roettest had VAB bedenkingen. Daarbij wordt een onbelast voertuig door middel van plankgas hoog in toerental gejaagd om de roetuitstoot te meten, wat volgens de organisatie tot schade kan leiden. GOCA reageert daarop dat alle 28 EU-lidstaten verplicht zijn een roettest uit te voeren conform een Europese richtlijn, "die duidelijk de specificaties van gas geven oplegt". De keuringscentra zouden bovendien over de laatste tien jaar minder dan 0,0015 procent klachten per jaar hebben ontvangen. "Na een onafhankelijke expertise blijkt bijna altijd slecht of onvoldoende onderhoud de oorzaak te zijn en niet de testmethode."
BRUSSEL 23/06 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer