Antwerpse Ring - Kherbache (sp.a) spoort minister Weyts aan tot actie en vraagt proefproject

 Antwerpse Ring - Kherbache (sp.a) spoort minister Weyts aan tot actie en vraagt proefproject

Yasmine Kherbache, sp.a-fractieleidster in de Antwerpse gemeenteraad en Vlaams parlementslid, vindt dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts beter meteen actie onderneemt en een proefproject start op de Antwerpse Ring. Dat stelt ze in een reactie op de uitspraak van Weyts dat op basis van een studie blijkt dat een snelheidsbeperking een beperkt negatief heeft op de verkeersdoorstroming.

"Ondertussen zijn er tal van tegenstrijdige rapporten over de effecten van een snelheidsverlaging. Wat houdt de minister tegen om een proefproject te starten? Een proefproject is simpel in te voeren en kost bovendien geen geld: boven de ring hangen immers al dynamische verkeersborden. Het volstaat die juist te programmeren", vindt Kherbache.

In plaats van zich uit te putten in excuses, zou de minister volgens de sp.a'ster beter meteen actie ondernemen. "In Parijs heeft men wél lef getoond, met spectaculaire resultaten. Een snelheidsverlaging van amper 10km/u (van 80km/u naar 70km/u) heeft er geleid tot 15,5% minder ongevallen, en een verhoging van de gemiddelde snelheid met 18%. De werkelijkheid is bovendien dat 100km/u gewoon te snel is voor een stedelijke snelweg."

Kherbache wijst er ook op dat tienduizenden Antwerpenaars die in de buurt van de ring wonen, hinder ondervinden van het geluid en de vervuiling van de autoweg. Een snelheidsverlaging is een eenvoudige en bovendien kosteloze maatregel die daar op korte termijn iets kan aan doen, vindt ze.

"Minister Weyts put zich zo opnieuw uit in het tegenhouden van maatregelen die meteen positief effect hebben. Hij volhardt in het hardnekkig doorduwen van Oosterweelplannen die niet alleen op juridisch, maatschappelijk en budgettair op instorten staan, maar die de komende jaren door de Oosterweel-werf de files alleen maar gaan verergeren. Niet alleen het verkeer staat stil, maar het nadenken over betere mobiliteit ook".

BRUSSEL 19/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u